Utelek i spennende omgivelser

"Barnehagen skal legge fysisk og organisatorisk til rette for variert lek. Barnehagens innhold bør inspirere til fantasi, skaperglede og livsutfoldelse" (R11: 32).

Målet med denne aktiviteten er å gi barna en god og meningsfylt dag.  Gjennom et spennende lekemiljø ønsker vi å legge til rette for lek i trygge omgivelser. Vi ønsker at barna skal få oppleve glede og mestring i fysisk aktivitet.



















Et skattekart inspirerer til spenning og lek. Hvor befinner skatten seg?

Fjellklatring med tauverk.


Her balanserer barna over en gjeng sultne haier. Viktig å holde tunga rett i munnen 
Sitat: «Æsj….. Haier er bare sååååå ekle" .

Balansering på stubber.

Barna lager hver sin stjernekikkert.

På en "godværsdag" skimtes en stor stjernehimmel.

Tatoveringer.

Etter en lang skattejakt: 
«Vi må kikke bak buskene ved siden av båten». Alle barna løper. Og de leter, over, foran, bak trærne. Akkurat i det de holder på å gi opp sier enkeltbarn. «Jeg ser noe, der, der borte bak gjerdet». Der ligger det en rød boks som de fisker frem fra busken. De åpner og vi leser lappen. «Det kommer en overraskelse etter mat». JAAA, Det er en overraskelse på tur», sier et av barna. «Godt jobba, folkens», sier han fornøyd og tørker svetten av panna.



Resirkulering av papir med 2-3 åringene på Lyngbakken.

"Papir kan resirkuleres ved å bløtes opp i vann og moses til papirmasse. For at barn skal forstå denne prosessen, må de få erfare hva dette går ut på ved å delta. Det har liten hensikt å forklare bare med ord uten å gi sansbare erfaringer".
                                                                                            ( Eli Thorbergsen: Barn og materialer)


Vi river opp små biter av gamle aviser.



Alle papirbitene må legges i en stor bøtte.



Avisbiter og papir fra makuleringsmaskinen må ligge i vann 3-4 dager for å bli myke.


Papirbitene har nå blitt myke og vi moser dem med en stavmikser. "Det ligner på grøt" sier P.



Vannet klemmes ut av "grøten" og det blir en fin modelleringsmasse.
Vi prøver å kjevle ut til nytt papir, men det var lettere å trykke ut med fingrene.



Det ferdige produktet tørkes i tørkeskapet og det er klart til å males på.


Livets gang

Naturen gir rom for et mangfold av opplevelser og aktiviteter til alle årstider og i all slags vær. Gjennom arbeid med natur, miljø og teknikk skal barnehagen gi barna begynnende kunnskap om fødsel, vekst, aldring og død (R11: 44,45).

Barnehagen skal bidra til at barna gis anledning til undring og samtale, samt bygge videre på barnas egne interesser. I dag kom et av barna over en død sommerfugl.

"Se, sommerfuglen er død!"

Flere barn kom løpende til, og arbeidet med å lage til en begravelse ble iverksatt. Samarbeidet og engasjementet til barna var stort.

"Vi har pynta med blomster".
"Vet du hvem andre som er død? Det er ...".

"Kan du skrive sommerfugl?"

Barna ville tegne på steinen.

Det er mange måter å tegne på. Her er et av barna igang med å risse inn ved hjelp av en stein.

"Han ligger begravd under steinen".

"Sommerfuglen har blitt til jord".



Rockekonsert

Barnehagen har en viktig rolle som arena for utvikling av kulturell identitet. Vekselspill mellom formidling og barns egen aktivitet skal være en del av barnehagens særpreg. Barnehagen må være åpen for impulser fra den lokale, regionale, nasjonale og globale verden (Rammeplan 2011:36).

I regi av Rikskonsertene fikk vi i dag besøk av rockebandet Plopp. Plopp er bandet som tar barn på alvor. De serverer spreke egenkomponerte rockelåter med tekster tilrettelagt for barn i aldersgruppen 3 til 5 år.

For å styrke konsertopplevelsen fikk barnehagen i forkant tilsendt materiell bestående av cd-plate, tegneark og gitarmaler. Barna ble oppfordret til å lage sin egen gitar av papp eller lignende. Vi hadde lyst til å gjøre et lite prosjekt ut av dette, og bestemte oss for å skjære ut gitarer av gamle panelplater. Vi brukte siste uka før konserten til å forberede oss.

Barna velger mal på gitar, og vi tegner rundt.

"Pappa, damene sager sjøl" Sitat: barn 6 år.

Barna pusser kantene.

Barna maler gitaren i ønsket farge.

Vi fester strenger på gitaren. Spiker og fiskesnøre gir god lyd til gitaren.

Gitaren "stæsjes" opp.

Ferdige gitarer.



Engasjert gjeng.

Viktig med godt gitargrep.

Barna deltar med stor iver.

Fin konsert med gode musikere.


Sanseinntrykk og bevegelse i naturen

Rammeplanen sier at gjennom arbeid med fagområdene "Natur, miljø og teknikk" og "Kropp, bevegelse og helse" skal barnehagen bidra til at barna:
  • Opplever glede ved å ferdes i naturen
  • Skaffer seg erfaringer med varierte og allsidige bevegelser og utfordringer
  • Utvikler glede ved å bruke naturen utforskning og kroppslige utfordringer
I mai og juni har liten base et lite mini prosjekt. Tema er bevegelse og natur og målet vårt er:
Barna får erfaringer ved sanseinntrykk og bevegelse i naturen.

Vi har satt av tid til flere turer i uken med de minste barna. De har allerede blitt glad i naturen og i den lille skogen vi ferdes i.


Skogen... Der er skogen, sier barna når de ser inngangen til skogen vår


Over stokk og stein



Under stokk og stein


Barna sanser naturmaterialene i skogen. De føler og ser


Lukter


Smaker

Barna innhenter seg flere sanseinntrykk og de mestrer naturens mange fysiske utfordringer for hver tur vi tar.




Kreativ maleaktivitet på staffeli ute

"Barnehagen må gi barn mulighet til å oppleve kunst og kultur og selv til å uttrykke seg estetisk. Å være sammen om kulturelle opplevelser og å gjøre eller skape noe felles, bidrar til samhørighet."


Etter en lang og kald vinter, er det fint å kunne ta med seg formingsaktiviteter ut på varme vårdager.
I Falkåsen kunst- og kulturbarnehage har vi ulike arenaer ute hvor barna kan utfolde seg kreativt.
Denne vårdagen fikk barna male på staffeli i vårt uteatelier

Staffeliet er laget av OSB-plater og det er plass til 6 barn som kan male samtidig.

Barna lager sitt eget kreative uttrykk. "Se, jeg maler med grønn. Det er en pus."

"Jeg kan se det er en lille Petter edderkopp."






Kreativt liv, lærende lek og lekende læring

Hverdagen i Falkåsen kunst - og kulturbarnehage skal preges av kreativt liv, lærende lek og lekende læring.

Rammeplanen sier at leken skal ha en fremtredende plass i barnas liv i barnehagen. Lek, humor og kreativitet er fenomener som har tilknytning til hverandre. Små barns lek er tett forbundet med deres særegne humor. Hos de yngste barna har humoren først og fremst en kroppslig basis og utvikles vesentlig gjennom samhandling barna imellom.


Som nevnt tidligere på bloggen har barna på liten base hatt et prosjekt med tema katter. Leken blant de minste barna innebærer ofte lek med katter eller at de selv har tatt en rolle som en katt. Dette omhandler både den spontane og den planlagte leken i barnehagen.

Vi leker katter stod det på planen en dag. Vi startet aktiviteten med en liten samling. Vi forteller barna at vi skal leke katter. "Male", utbryter noen av barna. De peker på ansiktet sitt. Vi tok frem ansiktsmaling og malet oss i ansiktet som katter med snute og værhår.

Voksne og barn går slik som katter gjør og vi lager kattelyder. Mjau, mjau, mjau.


Kattene må ha litt mat. Det er deilig med kattemat.


Etter mat måtte kattene hvile litt inni huset sitt.





I etterkant av denne aktiviteten speiler barna denne leken ved å leke med kattene i barnehagen og gi dem mat. Barna kommuniserer, inkluderer og leker sammen.

Falkåsen filmfestival

I går arrangerte vi for første gang i historien "Falkåsen filmfestival". Stolte barn viste fram figurene de har laget og brukt i filmene de har produsert.


Wall of fame - rød løper på vei inn til kinoforestilling





Alle gjestene ble fotografert foran Hollywoodskiltet.


Filmvisning med popcorn. Filmene kan du se nederst i dette innlegget.




De aller minste barna på Lyngbakken (1-2 år) ble raskt opptatt av kattene de så ute i barnehagen. Katter var et gjennomgående tema i barnas lek og valg av litteratur fra biblioteket. Avdelingen skapte to rollefigurer, Karsten og Tommy, som har hatt et ekstra fokus på verdien inkluderende i møte med barna.  Undertittelen på prosjektet har vært "Våre katter kan kunsten å være sammen".


De eldste barna på Lyngbakken (2-3 år) har gjennom prosjektet jobbet med eventyret om skinnvotten. Eventyret handler om vennskap og tar for seg begrepene deling, samhandling og inkludering. Undertittelen på prosjektet ble dermed "Det er plass til alle i skinnvotten min".

Tyrihans (3-5 år) har hatt fokus på å skape en arena for gode relasjoner og samhandlingsnormer. Barn og voksne har undret seg rundt vennskap, følelser og de å alltid ha en lekevenn. Undertittelen for prosjektet var: "Jeg er inkluderende"

Med utgangspunkt i en eventyrfortelling satte barna på Tommeliten (3-6 år) egne ord på hvordan vennskapet mellom venner blir satt på prøve. Barna tok ulike perspektiver gjennom å sette ord på hvordan de hadde det. Undertittel på prosjektet: "Jeg ser, jeg føler, jeg forstår"

Filmene:


Liten base


Stor base



Tyrihans


Tommeliten