2-åringene på Lyngbakken har laget glassmalerier

De siste ukene har vi hatt student fra Høyskolen i Telemark, og hun har gjennomført flere aktiviteter sammen med barna, der i blant denne. Aktiviteten er en del av prosjektet "Bamble sett fra et barneperspektiv." På Lyngbakken har vi valgt undertittelen "Jeg bor i Bamble," og har mye fokus på barnas hjem i tillegg til andre bygninger i Bamble. 
Utgangspunktet for aktiviteten var glassmaleriene vi ofte ser i kirker, blant annet Stathelle og Bamble kirker. Maleriene og kirkene er en del vårt nærmiljø og vår kultur. Rammeplan for barnehager sier noe om at barnehagen skal bidra til at barn møter verden utenfor familien med tillit og nysgjerrighet. Den skal legge vekt på å styrke kunnskap om og tilknytning til lokalsamfunnet, natur, kunst og kultur, arbeidsliv, tradisjoner og levesett.
(Rammeplan for barnehager 2011:47)
 
 

Vi trenger overheadark, maling i ønsket farge (må være flytende), lim, passepartout, tape og tråd.

 
Vi taper arket til bordet og tar maling på arket. Deretter legger vi et nytt ark oppå malingen.

Barnet bruker hånden til å dra malingen utover. Fargene blandes i hverandre.
 
Dette gir en magisk effekt, og barnet undrer seg over hvordan fargene blandes uten at man får maling på fingrene. 

Når barnet er ferdig får det velge motiv og størrelse på sitt maleri.
 
 Den voksne klipper til og setter sammen to rammer som limes eller stiftes mot hverandre. 

 Glassmaleriene henges opp i vinduet og gir et magisk lysspill.