Hvordan jobber vi med språk?




Fortellingen om "den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans".















Boken om «Den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans», har vært  en av bøkene vi har jobbet med på avdelingen. Boken handler om en muldvarp som går ut i verden for å finne ut av hvem som står bak denne forferdelige handlingen. Boken vekket stor interesse hos barna.


Rammeplan for barnehager beskriver hvordan barnehagen skal skape et miljø der barn og voksne daglig opplever spenning og glede ved høytlesing, fortelling, sang og samtale, og være seg bevisst hvilke etiske, estetiske og kulturelle verdier som formidles. Barnehagen skal være et språkstimulerende miljø og tilrettelegge for meningsfulle opplevelser. En av barnehagens oppgaver er å legge til rette for at barna får et positivt forhold til tekst og bilde (Rammeplan 2011:40).

Når vi skal presentere en ny bok for barna, legger vi stor vekt på å samtale om bokens framside. Hvem er avbildet på forsiden, og hva tenker barna om de/dem? På denne måten skaper vi undring og fabulering, samtidig som vi forbereder barna på hva vi skal lese om.
















Denne gangen tok vi med oss boken på tur i skogen. Barna fikk igjen høre om Muldvarpen sin jakt på den skyldige. Aina brukte et skjerf for å visualisere bæsjen, og dette til stor glede for barna. De som hadde lyst fikk lov til og «prøve» bæsjen på hodet. Når boken var ferdig lest, tok vi den med oss for å se om vi kunne finne lignende bæsj i naturen. Det varte ikke lenge før vi fant det vi lette etter. Etter nøye studering kunne vi slå fast at fuglen hadde bæsjet.  Det er fortsatt usikkerhet rundt hvem som hadde bæsjet den andre bæsjen….