"Inkluderende språkfellesskap" - På jakt etter magiske historier

Eventyret om Skinnvotten
"Opplevelser med kunst og kultur i barnehagen kan legge grunnlag for tilhørighet, deltagelse og eget skapende arbeid. I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon. Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk".

Rammeplan for barnehager 2017: 50

Dette barnehageåret har vi et prosjekt med en overordnet tittel: "Inkluderende språkfellesskap", og fordypningsområdet vårt er norsk og drama. Vårt mål er å legge til rette for et inkluderende språkfellesskap som favner alle barna. Tyrihans har valgt å ha fokus på eventyret om Skinnvotten. Vår prosjekttittel lyder: På jakt etter magiske historier.



Figurene fra eventyret Skinnvotten


Barna er med på å fortelle eventyret ved bruk av konkreter.



Jeg er Bamsefar Labbdiger. Kan jeg få komme inn i votten?



Barna leker eventyret ved å ha de ulike rollene. Pilemus Silkehår har funnet votten og Friskefrosk Langelår er på vei inn i votten. Her kommer rimord tydelig frem.


Bamsefar Labbdiger finner votten.


INKLUDERING. Det var plass til alle de syv dyrene inni skinnvotten.
Eventyret gir oss en fin mulighet til å samtale med barna om tema inkludering. Dette relaterer vi også til ulike situasjoner i barnehagen.