"Inkluderende språkfellesskap" - På jakt etter magiske historier
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
20:52
Drama
,
Eventyr
,
Falkåsen
,
Fordypning
,
Fortelling
,
Inkluderende språkfellesskap
,
KommunikasjonSpråkTekst
,
Kultur
,
KunstKulturKreativitet
,
Lek
,
Medvirkning
,
Tyrihans
Eventyret om Skinnvotten"Opplevelser med kunst og kultur i barnehagen kan legge grunnlag for tilhørighet, deltagelse og eget skapende arbeid. I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon. Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk".
Rammeplan for barnehager 2017: 50
Dette barnehageåret har vi et prosjekt med en overordnet tittel: "Inkluderende språkfellesskap", og fordypningsområdet vårt er norsk og drama. Vårt mål er å legge til rette for et inkluderende språkfellesskap som favner alle barna. Tyrihans har valgt å ha fokus på eventyret om Skinnvotten. Vår prosjekttittel lyder: På jakt etter magiske historier.
Figurene fra eventyret Skinnvotten
Barna er med på å fortelle eventyret ved bruk av konkreter.
Jeg er Bamsefar Labbdiger. Kan jeg få komme inn i votten?
Barna leker eventyret ved å ha de ulike rollene. Pilemus Silkehår har funnet votten og Friskefrosk Langelår er på vei inn i votten. Her kommer rimord tydelig frem.
Bamsefar Labbdiger finner votten.
INKLUDERING. Det var plass til alle de syv dyrene inni skinnvotten.
Eventyret gir oss en fin mulighet til å samtale med barna om tema inkludering. Dette relaterer vi også til ulike situasjoner i barnehagen.