"Geitekillingen som kunne telle til ti"
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
17:28
AntallRomForm
,
KommunikasjonSpråkTekst
,
KunstKulturKreativitet
,
Lyngbakken
,
Modellering
,
Prøysen
,
Trolldeig
2-ÅRINGENE PÅ LYNGBAKKEN MODELLERER OG FORTELLER EVENTYRET OM
"GEITEKILLINGEN SOM KUNNE TELLE TIL TI"
Tidlig og god språkstimulering er en viktig del av barnehagens innhold. Kommunikasjon foregår i et vekselspill mellom å motta og tolke et budskap og å selv være avsender av et budskap.
Gjennom arbeid med kommunikasjon, språk og tekst skal barnehagen bidra til at barna:
- videreutvikler sin begrepsforståelse og bruker et variert ordforråd- får et positivt forhold til tekst og bilde som kilde til estetiske opplevelser og kunnskaper, samtaler,
og som inspirasjon til fabulering og nyskaping
- blir kjent med bøker, sanger, bilder, media m.m, Rammeplan for barnehager 2011:40
I forbindelse med Alf Prøysen sitt 100-årsjubileum har vi valgt å jobbe med eventyret "Geitekillingen som kunne telle til ti". Barna får her et innblikk i kommunikasjon, skapende virksomhet og tallrekken fra 1 til 10.
Barna forteller eventyret og bruker sine egne dyr.
"1 for geitekillingen, 2 for kalven, 3 for kua...."
"Åhh, nå tellte han deg også", sier Othilie.