Inkluderende fellesskap

Barnehagens innhold skal utformes slik at det kan oppleves meningsfullt for det enkelte barn og gruppen. Barnehagens omsorgs - og læringsmiljø skal fremme barns trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd. Barnehagen skal fremme positive handlinger som motvirker avvisning, mobbing og vold (Rammeplan 2011: 23).

I Falkåsen kunst - og kulturbarnehage arbeider vi med verdiene:
INKLUDERENDE - LEKNE - NYTENKENDE

I dette barnehageåret vil vi i særlig grad vektlegge verdien "inkluderende", og gjennom
prosjektet "kunsten å være sammen" har avdelingen valgt undertittelen: 
"Jeg ser , Jeg føler, Jeg forstår".
Med denne undertittelen ønsker vi å rette fokus mot det å inkludere andre. Vi har samtalt mye om hva det vil si å være venner og uvenner, og hva det gjør med oss når vi blir ekskludert fra leken. I tillegg har vi tatt ibruk Salaby.no som er et digitalt læremiddel for skoler og barnehager. Her er det blant annet lagt opp til aktiviteter og samtaleemner knyttet til ulike følelsestoner som glad, trist, sint, redd, flau og stolt.

I denne aktiviteten har vi valgt en trolldeigaktivitet. Modellering er et av prosjektets fordypningsområder, og her har barna fått i oppgave å modellere seg selv i valgfri følelsestone.

Vi trenger: Mel, salt, olje og vann


Barna former ansikter og kropper. Deretter stekes figurene i stekeovn.

Vi trenger: maling, pensler, ferdig stekte trolldeigfigurer
Barna maler







































Figurene henges opp på "Være sammen - veggen" på avdelingen. Ved hjelp av et par hvitmalte planker kom figurene skikkelig til sin rett!