Kreativt liv, lærende lek og lekende læring
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
10:03
Fysisk aktivitet
,
Inkluderende
,
KommunikasjonSpråkTekst
,
Kultur
,
KunstKulturKreativitet
,
Lek
,
Lyngbakken
Hverdagen i Falkåsen kunst - og kulturbarnehage skal preges av kreativt liv, lærende lek og lekende læring.Rammeplanen sier at leken skal ha en fremtredende plass i barnas liv i barnehagen. Lek, humor og kreativitet er fenomener som har tilknytning til hverandre. Små barns lek er tett forbundet med deres særegne humor. Hos de yngste barna har humoren først og fremst en kroppslig basis og utvikles vesentlig gjennom samhandling barna imellom.
Som nevnt tidligere på bloggen har barna på liten base hatt et prosjekt med tema katter. Leken blant de minste barna innebærer ofte lek med katter eller at de selv har tatt en rolle som en katt. Dette omhandler både den spontane og den planlagte leken i barnehagen.
Vi leker katter stod det på planen en dag. Vi startet aktiviteten med en liten samling. Vi forteller barna at vi skal leke katter. "Male", utbryter noen av barna. De peker på ansiktet sitt. Vi tok frem ansiktsmaling og malet oss i ansiktet som katter med snute og værhår.
Voksne og barn går slik som katter gjør og vi lager kattelyder. Mjau, mjau, mjau.
Etter mat måtte kattene hvile litt inni huset sitt.
I etterkant av denne aktiviteten speiler barna denne leken ved å leke med kattene i barnehagen og gi dem mat. Barna kommuniserer, inkluderer og leker sammen.