Grønnsaker er også røtter.

" Naturen gir rom for et mangfold av opplevelser og aktiviteter til alle årstider og i all slags vær. Natur, miljø og teknikk skal bidra til at barn blir kjent med og får forståelse for planter, dyr, landskap, årstider og vær. Det er et mål at barn skal få en begynnende forståelse av betydningen av en bærekraftig utvikling."
                                                                                                Rammeplan for barnehager 2011:44.

Falkåsen kunst- og kulturbarnehage er andelshaver i Bamble Andelsgård. Samarbeidet skal gi barna naturglede, kunnskap og erfaringer om dyrking av egen mat. Her skal barna være med på å så, luke, vanne og høste grønnsaker som vi tar med til barnehagen for å tilberede til ulike måltider. Barna er endel av hele prosessen gjennom å høste, vaske, kutte, tilberede og servere. Dette gir en begynnende forståelse for bærekraftig utvikling.

" En potet skal bli til mange, kanskje hundre"

Hvilke grønnsaker trenger vi til grønnsaksuppe?

" Se, jeg fant en løk"

Kan vi bruke reddiker i suppa? "Ja, faktisk det kan vi"

"På grønnkålen må vi knekke av bladene som er nederst"

"Gulerøtter er også røtter" "Den ene er lang og den andre er kort"