Barns møte med nye materialer
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
14:10
Små barn bruker sansene sine i møte med nye ting og materialer. De "suger" til seg nye inntrykk og erfaringer. Barnehagens oppgave er å legge til rette for at barna får et mangfold av muligheter for sansing og opplevelser (jmf. Rammeplan for barnehager 2011). I denne maleaktiviteten møter barna store steiner og kongler som nytt materiale. Vi hadde forberedt aktiviteten ved å sette fram steiner, kongler og maling, men herfra fikk barna ta initiativet. Steiner og kongler har de sett ute før, men hva skjer når disse plutselig ligger sammen med malingen på bordet?
Først kjenner vi på steinen, og så tar vi maling på den. Hånda blir klissete og kjennes litt kald mot steinen.
Penselen er full av maling. Vi undrer oss over hvor glatt penselen er.
Hånda er dekket av maling. Vi kjenner på malingen og teller fingre... 1, 2, 3...
Konglen kjennes helt annerledes ut enn steinen. Dette var rart...
Aktiviteten var planlagt av en 1.års barnehagelærerstudent ved Høgskolen i Sør-Øst Norge. Oppgaven var å legge til rette for skapende prosesser/virksomheter for barna. I en slik aktivitet som vist her er det stort rom for gjensidig læring. Barna får erfaring med naturmaterialer og studenten lærer noe hvordan barn sanser og erfarer i møte med nye materialer.