Språklig mangfold gir språkglede

"Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet".  (Kunnskapsdepartementet, 2017, s.9).

2-3 åringene på stor base har blitt presentert for fem nye språk. Språkene har blitt presentert i form av tall, sanger og fokusord. Det språklige mangfoldet har blitt en del av strukturen i barnehagen, og barna finner stor glede i å forstå andre språk. Det enkelte barnet får anerkjennelse for sitt morsmål, og barnehagen har fått et tettere samarbeid med foreldrene.

Barna venter i spenning før samling når vi skal telle til tre på norsk, engelsk, somali, ungarsk og tigrinja. Barna teller på fingrene, og noen prøver seg på å si tallene. Å telle og synge blir gjort i samling hver dag. Når barna har sunget sangene og telt hver dag i flere uker, ser vi at barna husker sangene, tallrekka og bruker dette spontant i lek.



Barna gjenkjenner plakatene og vet at når denne tas opp, skal vi telle.








Fokusord til prosjektet henger på veggene i kjøretøyrommet. Her peker barna og spør hva som er på bildet. Vi voksne forteller hvilket språk som blir brukt og hvem som snakker språket.

"Hei-sangen" er veldig populær hos barna. Her synger vi og sier hei til hverandre på de ulike språkene som er representert på basen.