Konstruert kunst


Rammeplan for barnehager skriver at barnehagen skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagens fysiske miljø skal utformes slik at alle barn får gode muligheter for å delta i aktiv lek og i andre aktiviteter  (Rammeplan 2011:22). 

Endelig er ventetiden over, og vi kan boltre oss i nye lekeapparater. Et stort multilekeapparat og en fugleredehuske har i disse dager blitt ferdig montert til stor glede for store og små. 
Barna har i løpet av den siste uken hatt fast tilholdssted ved vinduet i barnehagen. Dette for å følge med på all graveaktiviteten som har funnet sted ute. En lastebil og en gravemaskin er ikke hverdagskost i barnehagen!

En fugleredehuske innbyr til felles lek, der store og små kan være sammen. 
Dagens sitat fra en som var mektig imponert over den nye huska:

"Detta er konstruert kunst" (Gutt 4 år)
                                                      
















Landart med 2-4 åringene på Tyrihans

I Rammeplan for barnehager står det blant annet at barn gjennom lek, eksperimentering og hverdagsaktiviteter utvikler sin matematiske kompetanse. Barnehagen skal bidra til at barna erfarer, utforsker og leker med form og mønster, og erfarer ulike typer størrelser, former og mål gjennom å sortere og sammenligne (s.48).

Landart er en kunstform der man lager kunst med naturmaterialer. Vi plukket med oss skatter på tur i skogen og lagde kunsten vår i barnehagen.

Materialet var ferdig sortert i kurver når vi presenterte det for barna.

Barna tok pinnene ut av kurven og la de etter hverandre.

Deretter la de ulike materialer ved siden av hverandre.

Vi må telle kongler! 1, 2, 3, 4, 5, 6...! 

"Jeg vil lage et bilde," sa alay (som har skrevet navnet sitt 
helt selv her på datamaskinen) og tok med seg noen pinner. 
Hun la pinnene sammen til en ramme. 

Inne i rammen la Ayla blader så det dekket hele bildet. 

En annen variant.


























Ismaling med salt

Vi har hatt nok en fantastisk sommerdag, med mye sol og varme. I barnehagen forsøker vi å finne på kjølende aktiviteter, mens vi nyter sommerværet. I dag har vi prøvd oss på en aktivitet som er ny for oss, nemlig å kombinere maling, is og salt.
Forberedelser: I går fylte vi vann i kopper og kar som vi satt i fryseren.
Utstyr: Maling, pensler, salt og iskolber.
Det var godt å ta på de kalde iskolbene og noen ville smake...
Vi drysser salt over isen og hører at det knaker.
Så maler vi. Malingen går inn i veiene saltet har laget i isen.
Og her er resultatet.




Hipp, hipp hurra!

Gjennom arbeid med nærmiljø og samfunn skal barnehagen bidra til at barna blir kjent med og utvikler forståelse for ulike tradisjoner og levesett (Rammeplan 2011:47).
I morgen har som kjent Norge bursdag, så i dag ha små og store i Falkåsen kunst- og kulturbarnehage forberedt seg til den «den store dagen».  










Markeringen startet med at begge hus samlet gikk i tog den «lange veien» ned til Stathelle servicesenter. 
Barna sang for de eldre.
På maifesten må vi ha leker. Svampkasting, med Jorunn som blink, var en av postene. 
 
 
Barn og voksne i Falkåsen kunst- og kulturbarnehage ønsker dere alle en morsom og innholdsrik 17-maifeiring!
 

 
 




En regnværsdag på Lyngbakken

Vi har laget et bilvaskeri inspirert av www.fantasifantasten.no


















































Barna skaper multimodale utrykk

Falkåsen har i år et samarbeid med grafisk illustratør Per Ragnar Møkleby. Da vi bestemte at vi skulle ta i bruke digitale verktøy i barnas kreative prosesser,  beveget vi oss på upløyd mark. Per Ragnar har kommet med ideer og hjulpet oss med å stake ut en kurs på hvordan vi kan jobbe digitalt med barna.Vi kom til slutt frem til at Per Ragnar skulle lage bilder med ulike elementer fra Bamble kommune som barna fritt kunne bruke inn i sine bilder. I tillegg skulle barna ta bilder eller scanne sine kreative uttrykk. På denne måten skaper barna ulike materielle dimensjoner i et og samme arbeid (multimodale uttrykk)
Per Ragnar viser barn og voksne hvordan han bygger opp et bilde digitalt. Med sin engasjerende og lekne presentasjon gir han både barn og voksne inspirasjon til å prøve selv.


Alle barna lager hvert sitt bilde, og begynner oppbyggingen ved å bruke bakgrunnstegninger fra Per Ragnar Møkleby. De fleste var veldig bevisst hvilke elementer de ville ha med seg inn i sitt bilde.

Videre la barna inn et portrettbilde av seg selv. De klipper rundt hodet sitt med fingeren og satt hodet sammen med en selvvalgt kropp tegnet av Per Ragnar.


Barna har tatt mange bilder fra turer i nærområdet, og valgt ut noen som de tar med seg inn i hovedbildet sitt.


Barnas har også hatt mange analoge kreative prosesser, som for eksempel kulltegning....

.... og gjenstander laget av verdiløst materiale. Disse har barna enten scannet eller tatt bilde av for å bruke videre inn i hovedbildet.









Bildet forteller en historie. Vi la stor vekt på at barna skulle skape bildet selv, med veiledning fra voksne ved behov. Barna lagde sitater og undringsspørsmål slik at bildene skulle fortelle deres historie fra Bamble kommune.


"Båten min holder på å synke. Da må enten ubåtene eller jeg redde den."
Hvem tror dere klarer det?

Tovet påskekyllinger

Gjennom arbeid med etikk, religion og filosofi skal barnehagen bidra til at barna får kjennskap til kristne høytider og tradisjoner og tradisjoner knyttet til religioner og livssyn som er representert i barnegruppen (Rammeplan 2011: 47).

Påsken er en kristen høytid som markeres i barnehagen. I den forbindelse er kreative aktiviteter er del av forberedelsene til høytiden.
















Kreative påskekyllinger

Gjennom arbeid med etikk, religion og filosofi skal barnehagen bidra til at barna får kjennskap til kristne høytider og tradisjoner og tradisjoner knyttet til religioner og livssyn som er representert i barnegruppen (Rammeplan 2011: 47).

Påsken er en kristen høytid som markeres i barnehagen. I den forbindelse er kreative aktiviteter er del av forberedelsene til høytiden. I år lot vi oss inspirere av Brevik oppvekstsenter sine kreative påskekyllinger.











Vi trenger: kinderegg, maling, pensel, silkepapir (gul og sort), papp (oransje), naturbast.






Barna maler hvit maling på kinderegget














Silkepapiret krølles slik at det får plass oppi kinderegget.













Barnet påfører lim der øynene skal plasseres







Sort silkepapir krølles og plasseres i limet.















Barnet klipper ut nebb av oransje papp.

















Nebbet settes på plass på samme måte som øynene.










Kyllingen settes på plass i "rede" sitt. (En voksen har på forhånd tvinnet naturbast).

Katter i Bamble

Rike erfaringer skal gi barna et mangfold av muligheter for sansing og  opplevelser. Gjennom arbeid med kunst, kultur og kreativitet skal barnehagen bidra til at barna tar i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede (Rammeplan 2011:44).
I forbindelse med prosjektarbeid skal barna få muligheten til å tove sin egen katt. Samtidig ønsker vi at barna skal få erfaringer med toving, og kjenne ved hjelp av sansene hvordan ullen forandrer seg i kontakt med vann.


Vi trenger: vannkar, grønnsåpe, ull og varmt vann.


Ullen dyppes i varmt vann. Barna stryker og klemmer på ullen. Jo lenger tid man bruker på denne prosessen, jo mer tovet blir ullen. Tilslutt skyller vi ut såpen og legger den til tørk.

Barna velger ut øyne og limer disse fast på katten.





Barna klipper ut ører av filt



Ørene limes fast på katten









Barna syr fast halen til kattekroppen

 


Fargerike katter i Bamble