ROTVERKSTED
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
Gjennom arbeid med kunst, kultur og kreativitet skal barnehagen bidra til at barna:
- tar i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede
- utvikler evne til å bearbeide og kommunisere sine inntrykk og gi varierte uttrykk gjennom skapende virksomhet.
- tar i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede
- utvikler evne til å bearbeide og kommunisere sine inntrykk og gi varierte uttrykk gjennom skapende virksomhet.
Rammeplan for barnehager 2011:44
Falkåsen kunst - og kulturbarnehage har i år et prosjekt om røtter, og vår prosjekttittel lyder: "Vi roter i røttene". Hovedmålet er at barn og voksne opplever forskertrang og skaperglede.
Alle barna på de ulike avdelingene har tidligere i høst vært på rot-jakt og funnet hver sin rot. Vi har så hatt rotverksted for å jobbe videre med røttene.
Vi har i år med oss Åsne Margrete Reiten som ressursperson. Hun er bildekunstner, og jobber med olje på lerret og bindrammer. Hun er veldig opptatt av røtter, både kunstnerisk, psykologisk og naturalistisk. Margrete tok turen til oss denne uken og var en deltagende inspirator på vårt rotverksted.
De aller minste barna på Lyngbakken har hatt fokus på sanseopplevelser i forhold til røtter
Mange av barna på Stor base på Lyngbakken assosierte røttene med troll. De har derfor valgt ulike naturmaterialer i møte med røttene, som korker, mose, kvister, hyssing og øyne
Her er et av barnas rot-troll.
Tyrihansbarna har blitt veldig opptatt trærne til røttene. De fikk møte materialer som leire, ull, papirblomster og silkepapir
Rota ble presset ned i leiren og bearbeidet. Resultatet ble et tre med mange fine farger.
Tommeliten ble presentert for mange og ulike materialer. De fikk velge blant kongler, piperensere, blå maling, blå ståltråd, blå øyner, mose, hamp, tørkede blå blomster og nøtteskall
Barnas rotkunst med innslag av blå toner.
Rotjakt
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
"Naturen gir rom for et mangfold av opplevelser og aktiviteter til alle årstider og i all slags vær. Naturen er en kilde til skjønnhetsopplevelser og gir inspirasjon til estetiske uttrykk."
Rammeplan for barnehager 2011:44
Dette barnehageåret vil vi i Falkåsen kunst-og kulturbarnehage ha et felles prosjekt om røtter. Hovedfokuset vil være familierøtter, fysiske røtter, historiske røtter og estetikk.
Årets prosjekt har tittelen: "Vi roter i røttene".
Ved oppstart av prosjektet har vi vært på rotjakt. Her får barna brukt naturen som en arena for sanseopplevelser og forskertrang.
"Vinden er sterk og treet falt ned. Da ser vi røttene"
"Jeg lurer på hva som finnes inni røttene?" "Røtter rimer på nøtter"
Bor det et rot-troll her?
Røttene må vaskes for å studeres ekstra nøye.
Rammeplan for barnehager 2011:44
Dette barnehageåret vil vi i Falkåsen kunst-og kulturbarnehage ha et felles prosjekt om røtter. Hovedfokuset vil være familierøtter, fysiske røtter, historiske røtter og estetikk.
Årets prosjekt har tittelen: "Vi roter i røttene".
Ved oppstart av prosjektet har vi vært på rotjakt. Her får barna brukt naturen som en arena for sanseopplevelser og forskertrang.
"Vinden er sterk og treet falt ned. Da ser vi røttene"
"Jeg lurer på hva som finnes inni røttene?" "Røtter rimer på nøtter"
Røttene må vaskes for å studeres ekstra nøye.
08:20
Falkåsen
,
Fordypning
,
Fysisk aktivitet
,
KunstKulturKreativitet
,
Lyngbakken
,
NaturMiljøTeknikk
,
Prosjekt
,
Sanseopplevelser
,
Sosial kompetanse
,
Språk
,
Tur
,
Utforske
Bokbad
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
Barnelitteraturen tilbyr barn erfaringer med språk som er mer komplekst enn deres eget muntlige språk, og rike erfaringer med høytlesing utvikler barnas ordforråd. Barnebøker hjelper også barn med å tilegne seg et språk som gjør dem i stand til å uttrykke egne erfaringer og følelser (Temahefte om språkmiljø og språkstimulering i barnehagen 2009: 35).
Vi åpnet barnehagebiblioteket etter sommerferien, og i den anledning arrangerte vi et bokbad på de ulike avdelingene i barnehagen. Vi ønsket med dette å tilrettelegge for lesing, samt skape interesse og nysgjerrighet for bøker. Spesielt viktig er det å motivere barn som ikke selv tar initiativ til lesing.
Det er samtidig viktig at valg av bøker ikke er tilfeldig. Barn i Falkåsen kunst - og kulturbarnehage skal møte bøker av ulik sjanger og uttrykk. Her gjelder alt fra tradisjonelle barnebøker, som Karsen og Petra, til nye moderne bildebøker om kan skape skepsis hos den voksne leseren.
Bøkene stilles ut for å skape nysgjerrighet
Noen ganger er illustrasjonene så vakre at de må studeres og snakkes om
Bøker kan begeistre, det er det ingen tvil om
Jakob og Neikob er populære bildebøker i barnehagen
Finnes ikke noe bedre enn å lese i armkroken hos en voksen
Leseglede
Vi åpnet barnehagebiblioteket etter sommerferien, og i den anledning arrangerte vi et bokbad på de ulike avdelingene i barnehagen. Vi ønsket med dette å tilrettelegge for lesing, samt skape interesse og nysgjerrighet for bøker. Spesielt viktig er det å motivere barn som ikke selv tar initiativ til lesing.
Det er samtidig viktig at valg av bøker ikke er tilfeldig. Barn i Falkåsen kunst - og kulturbarnehage skal møte bøker av ulik sjanger og uttrykk. Her gjelder alt fra tradisjonelle barnebøker, som Karsen og Petra, til nye moderne bildebøker om kan skape skepsis hos den voksne leseren.
Bøkene stilles ut for å skape nysgjerrighet
Noen ganger er illustrasjonene så vakre at de må studeres og snakkes om
Bøker kan begeistre, det er det ingen tvil om
Jakob og Neikob er populære bildebøker i barnehagen
Finnes ikke noe bedre enn å lese i armkroken hos en voksen
Leseglede
11:35
Bibliotek
,
KommunikasjonSpråkTekst
Avduking av rot
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
Årets prosjekt "Vi roter i røttene" har problemstillingen: Hvordan fremme forskertrang og skaperglede gjennom arbeid med røtter? og ble innledet med rotjakt som vi viste i forrige innlegg. I rammeplan for barnehager (2011) står det at "gjennom arbeid med natur, miljø og teknikk skal barnehagen bidra til at barna lærer å iaktta, undre seg, eksperimentere, systematisere, beskrive og samtale om fenomener i den fysiske verdenen" (s. 45).
Alle avdelingene i Falkåsen kunst- og kulturbarnehage har nå hatt høytidelig avduking av sin rot. For de største barna på Falkåsen skal rota være en inspirasjon for utforsking og fantasi, Er det noen dyr inne i rota? Hvordan ser den ut når vi har rensket den for jord? Er den tung? Hvor stor er den egentlig?
Høytidelig avduking og klipping av snor.
Rota er klar for utforsking.
Rota skal børstes ren for jord. Det er et møysommelig arbeid, men barna er ivrige utforskere.
--
Blant de minste er det flere som har gitt uttrykk for at en rot minner om troll, og dette har derfor blitt utgangspunktet for de første møtene med begrepet "rot". På Lyngbakken har vi valgt å dekorere rota med elementer funnet på tur, som barna har bearbeidet i forkant av avdukingen.
"Trollet Leah!"
For de aller minste var det spennende å kjenne på rota med alt det rare på.
Rota ble til en liten installasjon som ønsker velkommen til barnehagen.
Alle avdelingene i Falkåsen kunst- og kulturbarnehage har nå hatt høytidelig avduking av sin rot. For de største barna på Falkåsen skal rota være en inspirasjon for utforsking og fantasi, Er det noen dyr inne i rota? Hvordan ser den ut når vi har rensket den for jord? Er den tung? Hvor stor er den egentlig?
Høytidelig avduking og klipping av snor.
Rota er klar for utforsking.
Rota skal børstes ren for jord. Det er et møysommelig arbeid, men barna er ivrige utforskere.
--
Blant de minste er det flere som har gitt uttrykk for at en rot minner om troll, og dette har derfor blitt utgangspunktet for de første møtene med begrepet "rot". På Lyngbakken har vi valgt å dekorere rota med elementer funnet på tur, som barna har bearbeidet i forkant av avdukingen.
"Trollet Leah!"
For de aller minste var det spennende å kjenne på rota med alt det rare på.
13:48
Falkåsen
,
Lyngbakken
,
NaturMiljøTeknikk
,
Røtter
Sankthansbilde
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
Naturen er en kilde til skjønnhetsopplevelser og gir inspirasjon til estetiske uttrykk (Rammeplan for barnehager 2011:44).
I dag har barna på Lyngbakken laget sankthansbilde av blomster plukket i og rundt barnehagen.
11:29
KunstKulturKreativitet
,
Liten base
,
Lyngbakken
,
NaturMiljøTeknikk
Fest på slottet
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
" Barn lærer og utvikler en sammensatt kompetanse gjennom leken. Ved å late som, går barn inn i sin egen forestillingsverden, tar andres perspektiv og gir form til tanker og følelser. Gjennom utforsking og samtale om verden og fenomener skaffer de seg kunnskap og innsikt på mange områder "
Rammeplan for barnehager 2011:32
Gjennom dette barnehageåret har vi hatt fokus på leken. Barna har fått nye impulser til lek gjennom prosjektet "Lekende lett". Det siste halve året har vi på Tommeliten brukt bildet "Brudeferd i Hardanger" som inspirasjon. Barna har hatt stor medvirkning på prosessen og bildet har blitt døpt til "Kongen og dronninga på fest".
For å avslutte prosjektet ble det bestemt at vi skulle ha fest på slottet. Festen skulle holdes på slottsrommet vårt og barna fikk bestemme hva dagen skulle inneholde.
Dette ble en dag med felemusikk, dans, leker, bunader, festklær og god mat.
Bordene er dekt med gull og glitter. Det ble servert rød drikke i stettglass og god mat.
For å komme til slottsfesten må vi kjøre båt.
Festen er igang...
På slottet danser alle i fine festklær.
Rammeplan for barnehager 2011:32
Gjennom dette barnehageåret har vi hatt fokus på leken. Barna har fått nye impulser til lek gjennom prosjektet "Lekende lett". Det siste halve året har vi på Tommeliten brukt bildet "Brudeferd i Hardanger" som inspirasjon. Barna har hatt stor medvirkning på prosessen og bildet har blitt døpt til "Kongen og dronninga på fest".
For å avslutte prosjektet ble det bestemt at vi skulle ha fest på slottet. Festen skulle holdes på slottsrommet vårt og barna fikk bestemme hva dagen skulle inneholde.
Dette ble en dag med felemusikk, dans, leker, bunader, festklær og god mat.
Bordene er dekt med gull og glitter. Det ble servert rød drikke i stettglass og god mat.
For å komme til slottsfesten må vi kjøre båt.
Festen er igang...
På slottet danser alle i fine festklær.
21:52
Dans
,
Fest
,
Fordypning
,
Inkluderende
,
KommunikasjonSpråkTekst
,
KunstKulturKreativitet
,
Lek
,
Lekne
,
Medvirkning
,
Musikk
,
Sosial kompetanse
,
Tommeliten
LEK OG LEKENHET
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
Barnekultur forstås som kultur av, med og for barn. Barn deltar i kultur og skaper sin egen kultur. Barn gjenskaper selv og fornyer kulturen, i samspill med hverandre, med voksne og med det kulturmøtet de får med andre mennesker og situasjoner. Barn fortolker sine inntrykk og skaper mening ved å leke og gi form til det de er opptatt av.
Vi leker bildet "Vi kommer hjem nå mamma", av Marianne Aulie
Barna på stor base på Lyngbakken har gjennom bildet vi leker, blitt opptatt av klovnene og bjørnen. Inne på sirkus rommet er det leken som står i fokus. De leker klovner som sjonglerer. De leker bjørner som danser. De leker klovner og bjørner som synger på sirkus scenen. Og de leker "Bjørnen sover". Barna tør mer og mer å by på seg selv, og de gir plass til andre i leken og i sine fremføringer
Det trengs forberedelser til leken. Klovner må ha RØD klovnenese
Barna synger "Bjørnen sover" og står på scenen sammen
Men man kan jo, men man kan jo, aldri være trygg. Uuuuuææææææææææææææ...
Bjørnen danser. Se på meg da, utbryter den fine bjørnen.
Bjørnen sover i hiet sitt. Den er ikke farlig, men du må gå varlig.
Mange av barna turte etterhvert å stå på scenen og synge alene foran resten av barna
Barna sjonglerer som bare klovner kan
Rammeplan for barnehager 2011: 36
Vi leker bildet "Vi kommer hjem nå mamma", av Marianne Aulie
Barna på stor base på Lyngbakken har gjennom bildet vi leker, blitt opptatt av klovnene og bjørnen. Inne på sirkus rommet er det leken som står i fokus. De leker klovner som sjonglerer. De leker bjørner som danser. De leker klovner og bjørner som synger på sirkus scenen. Og de leker "Bjørnen sover". Barna tør mer og mer å by på seg selv, og de gir plass til andre i leken og i sine fremføringer
Det trengs forberedelser til leken. Klovner må ha RØD klovnenese
Barna synger "Bjørnen sover" og står på scenen sammen
Men man kan jo, men man kan jo, aldri være trygg. Uuuuuææææææææææææææ...
Bjørnen danser. Se på meg da, utbryter den fine bjørnen.
Bjørnen sover i hiet sitt. Den er ikke farlig, men du må gå varlig.
Mange av barna turte etterhvert å stå på scenen og synge alene foran resten av barna
Barna sjonglerer som bare klovner kan
15:05
Eli Thorbergsen
,
Fordypning
,
KommunikasjonSpråkTekst
,
KunstKulturKreativitet
,
Lyngbakken
,
Maling
,
Stor base
Høna og de gode hjelperne
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
«De voksne må inn i leken for å gi barna den livsviktige
lekekompetansen» (Terje Melaas, forfatter og Høgskolelektor)
Rammeplan for barnehager understreker hvordan leken skal ha en framtredende plass i barns liv i barnehagen (R11:32). På liten
base har vi laget vårt eget eventyr inspirert av eventyret om «den lille
røde høna». Eventyret retter fokus mot inkludering og det og hjelpe hverandre. Vi har valgt å kalle eventyret «Høna og de gode hjelperne».
Eventyret handler om ei høne som skal i gang med å bygge seg et reir. På
veien møter hun ulike dyr som gjerne vil hjelpe til. Sammen
setter de i gang, og blir raskt vitne til klekkingen av en bitteliten kylling.
I eventyret møter barna ulike dyr, og vi synger sanger til hvert av
dyrene.
Hanen er også med. Her ønsker han Hasse Hare velkommen.
Bjørnen er svært nysgjerrig på de fargerike fjærene til høna.
En liten kylling i egget lå, det banket og banket og banket på.
Her er så trangt jeg vil ut å gå, pep den og ynket seg seg der den lå.
Hakk, hakke hakk, egget det sprakk,
og en liten kylling ut av det stakk.
Hva slags føtter er dette tro?
Rekvisitter må prøves ut.
En sjekk i speilet er alltid stas
19:21
Drama
,
KommunikasjonSpråkTekst
,
Lek
,
Liten base
,
Lyngbakken
Den lille prinsessa som dro ut på tur for å møte nye venner
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
Falkåsen har hatt språk som et gjennomgående satsningsområde de siste årene. I tillegg til å jobbe med språkets form, uttale og ordforråd, har vi ekstra fokus på barnas forteller- og leseglede. Språket er avgjørende for barnets utvikling både sosialt, emosjonelt og intellektuelt. God språkutvikling i tiden før skolestart er av stor betydning for senere lese- og skriveopplæring.
Barnehagens årsplan, s. 15
Noen av 4-5 åringene i barnehagen har tatt initiativ til å lage bok. De har selv laget fortellingen og illustrert den. De har også lest inn teksten og laget en digital fortelling. Det var stolte barn som presenterte fortellingen sin for resten av barnegruppa.
Fortellingen kan du se under.
Abonner på:
Innlegg
(
Atom
)