Fortellingen om gutten som ville prøve å klippe
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
I barnehagen jobber vi mye med eventyr og fortelling sammen med 1-2 åringene. Vårt mål er at barna utvikler språk, formidlingsevne og fortellerglede. I tillegg til å arbeide med hverdagsfortellinger og de tradisjonelle eventyrene, lager vi fortellinger basert på barnas egne opplevelser.
Her er fortellingen om "gutten som ville prøve å klippe"
Det var en gang en liten gutt som trasket rundt på avdelingen i barnehagen. Plutselig fikk han se ei lita jente sittende rundt et bord å klippe. Det vil jeg også prøve tenkte gutten, og kikket på den voksne og sa: «jeg også». Den voksne fant frem saks og papir og satte seg ved siden av gutten. Med litt hjelp til å holde papiret tok gutten saksen i begge hender, og begynte å klippe rundt arket. «Andre sida», sa gutten. Den voksne snudde arket, og gutten fortsatte å klippe. Om litt fikk de begge se et lite stykke papir flagre ned mot gulvet. Gutten og den voksne kikket på hverandre. Hva skjedde nå? «Den datt», sa gutten. «Ja visst gjorde den det», sa den voksne og smilte. Gutten fortsatte og klippe. Det varte og det rakk helt til gutten plutselig stoppet opp. Han tok en av de istykkerrevne papirbitene og plasserte fremfor munnen. Han gjorde trutmunn og blåste mot papiret. «Den blåste. Jeg klarte det!», sa gutten. Gutten hadde skaffet seg erfaringer med å klippe med saks, og kunne stolt forlate bordet og leke videre med de andre barna.
Disse fortellingene gir rom for gjenkjennelse, nettopp fordi de er selvopplevde. På denne måten tilrettelegger vi for at barna gis muligheten til å sette ord på egne handlinger og opplevelser.
Her er fortellingen om "gutten som ville prøve å klippe"
Det var en gang en liten gutt som trasket rundt på avdelingen i barnehagen. Plutselig fikk han se ei lita jente sittende rundt et bord å klippe. Det vil jeg også prøve tenkte gutten, og kikket på den voksne og sa: «jeg også». Den voksne fant frem saks og papir og satte seg ved siden av gutten. Med litt hjelp til å holde papiret tok gutten saksen i begge hender, og begynte å klippe rundt arket. «Andre sida», sa gutten. Den voksne snudde arket, og gutten fortsatte å klippe. Om litt fikk de begge se et lite stykke papir flagre ned mot gulvet. Gutten og den voksne kikket på hverandre. Hva skjedde nå? «Den datt», sa gutten. «Ja visst gjorde den det», sa den voksne og smilte. Gutten fortsatte og klippe. Det varte og det rakk helt til gutten plutselig stoppet opp. Han tok en av de istykkerrevne papirbitene og plasserte fremfor munnen. Han gjorde trutmunn og blåste mot papiret. «Den blåste. Jeg klarte det!», sa gutten. Gutten hadde skaffet seg erfaringer med å klippe med saks, og kunne stolt forlate bordet og leke videre med de andre barna.
Snipp, snapp, snute, så
var dette eventyret ute!
16:13
Fortelling
,
KommunikasjonSpråkTekst
,
Lyngbakken
Digital fortelling - "Hvem blør?"
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
Dette er en digital fortelling laget av barna på avdeling Tyrihans. Barna er i alderen 3-5 år.
Fortellingen er basert på barnas egne tegninger. Boka "Hvem blør?" har vært månedens bok og har fenget barna på avdelingen.
Fortellingen er basert på barnas egne tegninger. Boka "Hvem blør?" har vært månedens bok og har fenget barna på avdelingen.
11:35
IKT
,
KommunikasjonSpråkTekst
,
KunstKulturKreativitet
,
NaturMiljøTeknikk
,
Tegning
,
Tyrihans
Karius og Baktus - en digital fortelling
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
Smarboard/IKT, tegning og fortellerglede er satsningsområder dette barnehageåret. Her har barna, med utganspunkt i boka om Karius og Baktus, laget en fortelling basert på deres tegninger og stemmer. Smartboarden har blitt brukt for å vise illustrasjoner fra orginalboka som barna har tegnet etter, og som fremvisning av det ferdige produktet
Illustrasjoner: Tommelitenbarna
Stemmer: Tommelitenbarna
Produksjon: Tommelitenbarna
Klipp og redigering: Aina Lillegårdsetre (Barnehagens tekniske geni)
Illustrasjoner: Tommelitenbarna
Stemmer: Tommelitenbarna
Produksjon: Tommelitenbarna
Klipp og redigering: Aina Lillegårdsetre (Barnehagens tekniske geni)
14:33
IKT
,
KommunikasjonSpråkTekst
,
KunstKulturKreativitet
,
NaturMiljøTeknikk
,
Smartboard
,
Tegning
Besøk av prosjektledelsen for Fiskesprell
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
Da prosjektleder Kari-Anne Johansen for Fiskesprell
nasjonalt besøkte Telemark 4. mars, ble Falkåsen barnehage og Hjalmar Johansen
videregående skole valgt ut for å vise fram prosjektet i Telemark. Falkåsen har
jobbet systematisk med Fiskesprell og sunt kosthold siden 2008. Pedagogisk leder
Mari Rustan og styrer Hanne L. Enger fortalte om veien til det sunne liv i
Falkåsen og at fysisk aktivitet og helse er nå et av fem fokusområder i
strategidokumentet for skole og barnehage i Bamble. Fysioterapeut Tommy Både Larsen orienterte om kosthold og
fysisk aktivitet i barnehagene.
Link til sak i PD
Link til sak i PD
Hele dagen ble viet til matlaging og forberedelser.
På begge avdelinger fikk vi besøk av fiskere med dramatiske fiskehistorier.
Dette er fra Tyrihans.
På Tommeliten var ikke historiene mindre dramatiske.
Vi hadde mini-røris, bjørnedansen og trolldansen.
Fiskerene kom å førte oss opp til den ferdig oppkuttede fisken.
Dagens meny var: Skattekiste
Barna stilte seg pent i kø og lot gjestene forsyne seg først.
Til dessert var det vannmelon med fetaost og honningmelon med druer.
Gjestene fikk servert bålkaffe.
14:31
Kosthold
,
KroppBevegelseHelse
Tyrihans (2-5 åringene) lager flaskedukker
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
Utstyr: En brusflaske, nylonsstømpe, vatt, stoff eller en arm på en genser/skjorte, garn, hyssing, tape, små vattkuler til nese, pynt (perler, paljetter, knapper, silkeblomster e.l), pappplate, grus, saks, limpistol.
Brusflaska fylles med grus, slik at den står stødig.
Ta en bit av en strømpebukse. Knyt en knute i toppen og vreng den. Nylonstrømpa fylles med vatt, og en vattkule i puttes inni til nese. Hodet festes til flaska med tape.
Lim en papplate under flaska, slik at den står stødig.
Lim en papplate under flaska, slik at den står stødig.
Kle på dukka med en skjortearm eller stoff. Lim på øyne og munn.
Hår kan for eksempel lages av garn. Surr da garn rundt en en papplate så håret blir i den lengden som ønskes. Knyt en knute på toppen, og klipp opp nederst. Håret limes på hodet.
Pynt dukka slik du ønsker. Og stikk en nål med hyssing inn fra ørene og opp i bakhode. Tråden må være så lang at det er enkelt for barna å føre dukken.
Snora gjør at det er enkelt for barna å føre dukkene.
11:51
Dukketeater
,
KunstKulturKreativitet
,
Teater
,
Tyrihans
Dukketeaterforestillingen "Skrot og skruer" med Kristin Friis
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
Onsdag 9. januar hadde Kristin Friis dukketeaterforestillingen "Skrot og skruer" for oss i Falkåsen kunst- og kulturbarnehage. Forestillingen handlet om mangfold, vennskap og identitet. Alle rekvisiter og dukker
var laget av verdiløst materiale. Barna fikk indirekte være med på å lage dukkene, ved å komme med løsningsforslag til hvordan dukkene skulle bli til. Det var en forestilling med mye musikk, hvor dukkene både sang og danset. Forestillingen ble avsluttet med med at "Søppelfolket" dro på diskotek, og da måtte barna hjelpe til med å spille instrumenter og føre dukker.
Les mer om forestillingen på pd.no: http://www.pd.no/langesunds_blad/article6435951.ece
For mer informasjon om Kristin Friis og hennes kurs og forestillinger:
11:50
Drama
,
Dukketeater
,
Kristin Friis
,
KunstKulturKreativitet
,
Teater
Personalet lager skumgummidukker med Kristin Friis
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
Her lager vi teaterdukker i skumgummi som vi voksne kan bruke for å ha forestillinger for barna. Vi laget mange figurer, som mennesker, troll, dyr, nisse, slik at det kan brukes til mange eventyr, sanger og egne historier.
Kristin starter dagen med en liten demostrasjon på hvordan vi kan bruke teaterdukker og rekvisitter.
Alle figurer, dyr og trær ble klippet i skumgummi.
Som etterpå ble malt med akrylmaling og tørket i tørkeskapet.
Til slutt laget vi den siste finishen - hår, øyne, klær osv.
Jorunn og Monica laget hus, slott og møbler av skumpapp.
Alle var med og malte teaterbakgrunn i silke.
Alle var med og malte teaterbakgrunn i silke.
Her er noe av resultatet.
Se også bilder på Kristins hjemmeside: http://www.aha-teatern.se/
11:48
Drama
,
Dukketeater
,
Fordypning
,
KunstKulturKreativitet
,
Teater
Fordypning dukketeater med Kristin Friis
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
Denne våren skal vi ha dukketeater som fordypning. Som ressursperson har vi fått med oss Kristin Friis fra Aha-teateret. Kristin har drevet med dukketeater siden 1984, og har turnert i både Norge, Sverige, Polen, Tsjekkia, Tunisia, Skottland ofg Sør-Afrika. Kristin er egentlig en Porsgrunnsjente, men er nå bosatt i Gøteborg. Hun hevder at når barn lager teaterdukker, så legger de alltid litt av seg selv i dem. De gir dukken liv og stemme, og kjenner en stolthet over at de har skapt noe eget.
Kristin har både kurset personalet i hvordan vi lager teaterdukker som barna kan lage selv og dukker vi kan bruke med barna. Her ser dere noen glimt fra personalmøte vårt.
Og her er noen av resultatene som da skal gjenspeile noe av personligheten til personalet i Falkåsen....
Kristin har både kurset personalet i hvordan vi lager teaterdukker som barna kan lage selv og dukker vi kan bruke med barna. Her ser dere noen glimt fra personalmøte vårt.
Og her er noen av resultatene som da skal gjenspeile noe av personligheten til personalet i Falkåsen....
Se også bilder på Kristins hjemmesider:
11:46
Drama
,
Dukketeater
,
KunstKulturKreativitet
,
Teater
Abonner på:
Innlegg
(
Atom
)