Tegning med kullstifter og digital kunst


Bamble - sett fra et barneperspektiv

 Digital kunst i barnehagen

Barna på Tommeliten har blitt  kjent med mye av det som finnes i Bamble kommune. Vi har gått mange turer i nærmiljøet. Barna har i denne prosessen blitt opptatt av søppel, sjø og ulike kjøretøy, blant annet båter. Her får de bearbeidet sine inntrykk ved hjelp av tegning med kullstifter og videre bearbeiding i Picasa 3

 

Vi tegner med kullstifter


Utstyr: ark, kullstifter, laminerte båtbilder og pc med lyd og video.

 
Målene ved denne aktiviteten var å gi barna kjennskap til og erfaring med et nytt medium og en ny teknikk.
Barna skulle også oppleve fortellerglede.
 
 
Som inspirasjon ved denne tegneaktiviteten, ser vi på bilder av ulike båter. Vi hører også på  ulike båtlyder på Youtube.
Vi snakker om barnas opplevelser rundt båt og båtliv.
 
 
 
 
 
 
 
De voksne tar bilde av tegneprosessen. Barna manipulerer prosessbildet sitt i Picasa 3.

 
 
 
 
 
 
 

Bamble - sett fra et barneperspektiv


 
Bamble - sett fra et barneperspektiv

Digital kunst i barnehagen

“Barnehagens innhold skal være allsidig og variert, og utformes slik at hvert enkelt barn får opplevelser og erfaringer for støtte for sin utvikling av kunnskaper, ferdigheter og holdninger. Samtidig skal innholdet støtte språklig og sosial kompetanse gjennom felles opplevelser og samvær. Barn bør få oppleve at digiale verktøy kan være en kilde til lek, kommunikasjon og innhenting av kunnskap».
Rammeplan for barnehager 2011: 47
 
 
 

Vi går på tur i primærgrupper for å se på hva som finnes i Bamble kommune.      
Barna tar bilder med kamera.
 
 
Barna manipulerer bildene sine i Picasa 3
 
 
 

Høytrykk på plate

I forbindelse med prosjektet "Bamble - sett fra et barneperspektiv", har vi valgt å rette fokus mot katter i Bamble.  Årsaken til valg av undertema kom som en følge av turer i barnehagens nærområdet. Her oppdaget vi at det fantes mange katter i nærmiljøet, og barna fotograferte og snakket mye om kattene i ettertid. Samtidig ser vi at dette har speilet barnas lek på avdelingen.

Denne aktiviteten hadde som mål å gi barna kjennskap til kattens grunnform, samt gi dem erfaring med et nytt medium og en ny teknikk. Høytrykk på plate er bruk av mosegummi for å danne avtrykk.



    Vi trenger: mosegummi, dobbeltsidig tape, transparent ark,
    glassplate, maling, valse, svamp, saks og ark.
 

    
    Barna velger hvilke deler av mosegummien de     
    ønsker å lage katt av.                                               
 
 
    Barna fester dobbeltsidig tape på mosegummien.     
 
 
    Mosegummien tapes fast på det transparente arket.         

    Maling valses over mosegummien.                        

    Barna svamper de plassene som er vanskelig å komme
    til med valsa.                                                          
    Det transparentet arket legges over et hvitt ark, og
    barnet trykker godt over mosegummien.               
    Mosegummien har laget avtrykk.                            

    Flotte kunstverk klare til oppheng!                        

Småelgene på Lyngbakken

Så var elgen kommet til oss også! I tilknytning til årets prosjekt som er "Bamble sett fra et barneperspektiv" har 2-åringene lært litt om dyrene i Bambleskogen. Denne aktiviteten fenger barna; vi leker med maling, sanser og synes det er veldig gøy beundre kunstverkene våre.

 
Alt vi trenger er ark og brun maling

 
Så maler vi på foten..

 
..og lager ansiktet til legen med et fotavtrykk

 
Vi maler inni hånda..

 
..og trykker hånda på arket for å lage gevir

 
Helt til slutt limer barna på øyne, og elgen er ferdig

Digital kunst med 2-åringene

Digital kunst er en samlebetegnelse for en rekke kunstneriske verk og praksiser som bruker digital teknologi som medium/redskap eller presentasjonsprosess. Rammeplan for barnehager sier at barn bør få oppleve at digitale verktøy kan være en kilde til lek, kommunikasjon og innhenting av kunnskap. Arbeidsformene må støtte barnets nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær (s. 27).
 

I år har vi digital kunst som fordypningsområde i barnehagen. For de minste barna innebærer dette i stor grad å bli kjent med ulike digitale verktøy. Vi har valgt å begynne med kamera og pc. Barna har tatt bilder selv, og vi har lagt det inn på datamaskinen. Deretter fikk barna manipulere bildet sitt i bildebehandlingsprogrammet Picasa 3. Barna valgte selv hvilke effekter de ville bruke på bildet sitt.

Motivet barna tok bilde av var Bukkene Bruse, alltid like populært blant de små barna.




 
Originalbildet.
 
 
Dyp konsentrasjon når effektene velges. 

 
Bildet er ferdig manipulert.
 

 
 

Fortellingen om gutten som ville prøve å klippe

I barnehagen jobber vi mye med eventyr og fortelling sammen med 1-2 åringene. Vårt mål er at barna utvikler språk, formidlingsevne  og fortellerglede. I tillegg til å arbeide med hverdagsfortellinger og de tradisjonelle eventyrene, lager vi fortellinger basert på barnas egne opplevelser.


Her er fortellingen om "gutten som ville prøve å klippe"

Det var en gang en liten gutt som trasket rundt på avdelingen i barnehagen. Plutselig fikk han se ei lita jente sittende rundt et bord å klippe. Det vil jeg også prøve tenkte gutten, og kikket på den voksne og sa: «jeg også». Den voksne fant frem saks og papir og satte seg ved siden av gutten. Med litt hjelp til å holde papiret tok gutten saksen i begge hender, og begynte å klippe rundt arket. «Andre sida», sa gutten. Den voksne snudde arket, og gutten fortsatte å klippe. Om litt fikk de begge se et lite stykke papir flagre ned mot gulvet. Gutten og den voksne kikket på hverandre. Hva skjedde nå? «Den datt», sa gutten. «Ja visst gjorde den det», sa den voksne og smilte. Gutten fortsatte og klippe. Det varte og det rakk helt til gutten plutselig stoppet opp. Han tok en av de istykkerrevne papirbitene og plasserte fremfor munnen. Han gjorde trutmunn og blåste mot papiret. «Den blåste. Jeg klarte det!», sa gutten. Gutten hadde skaffet seg erfaringer med å klippe med saks, og kunne stolt forlate bordet og leke videre med de andre barna.

Snipp, snapp, snute, så var dette eventyret ute!

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Disse fortellingene gir rom for gjenkjennelse, nettopp fordi de er selvopplevde. På denne måten tilrettelegger vi for at barna gis muligheten til å sette ord på egne handlinger og opplevelser.

Digital fortelling - "Hvem blør?"

Dette er en digital fortelling laget av barna på avdeling Tyrihans. Barna er i alderen 3-5 år.
Fortellingen er basert på barnas egne tegninger. Boka "Hvem blør?" har vært månedens bok og har fenget barna på avdelingen.
 

Karius og Baktus - en digital fortelling

Smarboard/IKT, tegning og fortellerglede er satsningsområder dette barnehageåret. Her har barna, med utganspunkt i boka om Karius og Baktus, laget en fortelling basert på deres tegninger og stemmer. Smartboarden har blitt brukt for å vise illustrasjoner fra orginalboka som barna har tegnet etter, og som fremvisning av det ferdige produktet

Illustrasjoner: Tommelitenbarna
Stemmer: Tommelitenbarna
Produksjon: Tommelitenbarna
Klipp og redigering: Aina Lillegårdsetre (Barnehagens tekniske geni)


Besøk av prosjektledelsen for Fiskesprell

Da prosjektleder Kari-Anne Johansen for Fiskesprell nasjonalt besøkte Telemark 4. mars, ble Falkåsen barnehage og Hjalmar Johansen videregående skole valgt ut for å vise fram prosjektet i Telemark. Falkåsen har jobbet systematisk med Fiskesprell og sunt kosthold siden 2008. Pedagogisk leder Mari Rustan og styrer Hanne L. Enger fortalte om veien til det sunne liv i Falkåsen og at fysisk aktivitet og helse er nå et av fem fokusområder i strategidokumentet for skole og barnehage i Bamble. Fysioterapeut Tommy Både Larsen orienterte om kosthold og fysisk aktivitet i barnehagene.

Link til sak i PD


 Hele dagen ble viet til matlaging og forberedelser. 

 På begge avdelinger fikk vi besøk av fiskere med dramatiske fiskehistorier.
Dette er fra Tyrihans.


På Tommeliten var ikke historiene mindre dramatiske.




Vi hadde mini-røris, bjørnedansen og trolldansen.


Fiskerene kom å førte oss opp til den ferdig oppkuttede fisken.
Dagens meny var: Skattekiste

Barna stilte seg pent i kø og lot gjestene forsyne seg først.



 Til dessert var det vannmelon med fetaost og honningmelon med druer.
Gjestene fikk servert bålkaffe.