RESIRKULERING AV PAPIR

Rammeplan for barnehager sier at barn skal gis muligheten til å oppleve kunst og kultur og til selv å uttrykke seg estetisk. Samtidig skal barnehagen gi barna grunnleggende innsikt i natur og miljøvern (Rammeplan 2011: 42,44).

I forbindelse med prosjektarbeid i barnehagen har vi denne gang valgt papirmasse som modelleringsmateriale. Barna har deltatt i innsamling av papir ved at de har tatt med seg aviser, tomme eggekartonger, papir etc. hjemmefra. I barnehagen har de revet/makulert, bløtlagt, blandet og tilslutt formet egne figurer av papirmassen.
Denne aktiviteten var ny for de aller fleste barna og bidro til en ny estetisk opplevelse. Samtidig satte den gjenvinning på dagsorden.
 Vi trenger: papir, aviser, eggekartonger, vann, bøtte og makuleringsmaskin.
 Barna makulerer papir og aviser i makuleringsmaskinen.
 Eggekartonger blir revet opp i små biter.
 Papir, aviser og eggekartonger blir samlet i bøtter. Deretter fyller vi bøtten med vann. Blandingen skal stå i 3 dager.
 Papirmassen blir mikset opp ved hjelp av en stavmikser. Blandingen blir tilslutt "grøtaktig".
 Blandingen blir silt, og barna former egne figurer på et tøystykke. For å frakte figuren på et tørt sted er det lurt å legge tøystykke oppå en glassplate.

 Ferdig formet figur. Tema for aktiviteten var eventyret "Hvorfor skilpadden har sprettet og knudret skall". Figuren må ligge til tørk. Tørketiden avhenger av tykkelsen på figurene.
 Vi trenger: limpensel, malepensel, plastøyne, maling, papir, ferdig tørket figur.
 Barna maler figuren.
 Barna plasserer øyne på figuren.
 Skilpadde 1: Ferdig!
 Skilpadde 2: Ferdig!

Skilpadde 3: Ferdig!