"To katter"



"To katter"

Det satt to katter på et bord.
Kvirre - virre - vitt, bom, bom!
Den ene på den andre glor.
Kvirre - virre -vitt, bom, bom!
Skal vi ikke klatre ned igjen?
Kvirre - virre - virre - virre - vitt, bom, bom!
Så klatret de begge ned igjen.
Kvirre - virre - vitt, bom, bom!

Og da de så var kommet ned.
Kvirre - virre - vitt, bom, bom!
Så sa den ene: Hør min venn.
Kvirre - virre - vitt, bom, bom!
Skal vi ikke klatre opp igjen?
Kvirre - virre - virre - virre - vitt, bom, bom!
Så klatret de begge opp igjen.
Kvirre - virre - vitt, bom , bom!

Rammeplanen sier at barnehagen skal legge fysisk  og organisatorisk til rette for variert lek. Barnehagens innhold bør inspirere til fantasi, skaperglede og livsutfoldelse. Personalet  må være tilgjengelige for barn ved å støtte, inspirere og oppmuntre barna i deres lek. ( s 32 )

Barna på liten base er opptatt av dyr, og spesielt katter. I høst har vi vært så heldige ar vi har hatt besøk av flere katter i barnehagen. Barna ble nysgjerrige på kattene. De pratet mye om kattene og andre katter de kjenner til. Katter er fremdeles et spennende tema blant de minste barna på Lyngbakken. Sangen "To katter" ble vårt utgangspunkt for årets prosjekt i barnehagen.














Vi synger og dramatiserer sangen for barna



Barna blir kjent med kattene. Vi har fokus på ulike begreper som øye, øre snute, myk, grå og hvit.
















I etterkant av samlingen fikk barna muligheten til å leke med kattene. Her leker og gjenfortelles noe av sangen.
















Vi synger og dramatiserer sangen sammen med barna.



Senere ville vi male oss som katter.
















Barna ville male de voksne også.
















Noen av barna ville male seg selv.
















Etterpå måtte vi alle se oss i speilet. Det var morsomt og rart samtidig.