Like muligheter, ulike forutsetninger

Barn med ulik bakgrunn, leseerfaring og språkmestring får felles leseopplevelser og referanserammer gjennom høytlesing (Lesesenteret.uis.no)
Dette forutsetter imidlertid at barnehagen tar grep og legger til rette for at alle skal få like muligheter.
I arbeid med høytlesing er Falkåsen barnehage svært opptatt av å skape et språkstimulerende miljø der barna opplever spenning og glede ved høytlesing. For å sikre dette legger vi stor vekt på blant annet å visualisere bokas innhold. 

I forbindelse med prosjektarbeid ønsker vi å presentere bildeboken "Kubbe lager museum". Dette er et eksempel på hvordan vi presenterer månedens bok.


Førlesing: Det å snakke om omslaget, lese bokas tittel og baktekst og la barna komme med egne innspill, bidrar til at barna får en førforståelse og økt motivasjon til å lese boken.


Konkreter som er nødvendig for å drive boken fremover må skaffes til veie. Konkretene bidrar til å visualisere bildeboken i større grad.



Fokusord benyttes i sammenheng med månedens bok. Disse visualiseres gjennom et bilde og blir hengt opp på veggen. Gevinsten  med fokusord er at de bidrar til utvikling av barnas ordforråd.


Hvem leser vi boken for? Det er helt nødvendig at den voksne ikke er avhengig av den skriftlige teksten. Dette forutsetter gode forberedelser. Å velge månedens bok baserer seg ikke på å ta ut en tilfeldig bok fra bokhylla. Ved å være uavhengig av tekst kan den voksne opprettholde god kontakt til barna hele tiden. I tillegg får barna tilgang på bildene under hele høytlesingen.


Gi rom for at barna kan komme med tilbakemeldinger.


I boken "Kubbe lager museum" får barna opplæring i kildesortering. Etter avvikling av museumet reiser han rundt å legger tilbake alle tingene han har funnet.


Barna får også hjelpe til å sortere


Etter at høytlesingen er ferdig lar vi konkretene stå fremme. Barna blir kjent med boken på egenhånd, og kan benytte seg av disse for å "lese" boken.