"Du kan ikke være Masekob hvis du ikke har gullmedalje"

Plutselig skjer det noko heilt utruleg.
En skinande blank spegel dukkar opp på himmelen, rett framfor Neikob.
Da ser han seg!
- Der - det er eg! Der, under verdas finaste hatt!


Men det er ingen spegel.
Det er gullmedaljen til Masekob.
- Neikob, er det deg? spør Jakob.
- NEI, det er MEG, jublar Neikob.


- Bli deg sjølv att, Neikob, tryglar Jakob.
- NEI, det er umogleg å finne maskineigaren når alle er like.
Masekob er ueinig:
- INGENTING er umogleg om ein masar LENGE NOK.
Utdrag fra boka "Jakob og Neikob og Alle Andre" av Kari Stai
På Tyrihans har vi den siste tiden jobbet med karakterene vi møter i boka. Vi har tegnet både Jakob, Neikob og Masekob. Vi har lært at Jakob sier JA til alt, og Neikob sier NEI til alt. Men hva sier Masekob? Og hva er egentlig en masekopp?
"Du kan ikke være Masekob hvis du ikke har gullmedalje!" Jente 3,7 år

Vi spurte barna om de visste hva en masekopp er:

Jente 5: Noen som maser hele tiden
Gutt  6: Det er en tullekopp
Gutt  5: Han lurer alle hele tiden
Gutt  5: En som maser om å komme inn
Gutt  4: Maser, maser maser....!

Heldigvis er det nesten ingen av barna som kjenner en ekte masekopp (....?!)

Selv om Masekob maser litt i boka, er vi enige om at han også er en ganske kul fyr.
Da Neikob endeleg er seg sjølv att, får han gullmedaljen.
- DU er ein verdsmeister, seier Masekob.
- JA, seier Jakob. - I å vere NEIKOB.


Og jeg, jeg er verdensmester i å være meg selv!

Kilde:
Stai, K. (2018). Jakob og Neikob og Alle Andre. Oslo: Samlaget