Hipp, hipp hurra!

Gjennom arbeid med nærmiljø og samfunn skal barnehagen bidra til at barna blir kjent med og utvikler forståelse for ulike tradisjoner og levesett (Rammeplan 2011:47).
I morgen har som kjent Norge bursdag, så i dag ha små og store i Falkåsen kunst- og kulturbarnehage forberedt seg til den «den store dagen».  










Markeringen startet med at begge hus samlet gikk i tog den «lange veien» ned til Stathelle servicesenter. 
Barna sang for de eldre.
På maifesten må vi ha leker. Svampkasting, med Jorunn som blink, var en av postene. 
 
 
Barn og voksne i Falkåsen kunst- og kulturbarnehage ønsker dere alle en morsom og innholdsrik 17-maifeiring!
 

 
 




En regnværsdag på Lyngbakken

Vi har laget et bilvaskeri inspirert av www.fantasifantasten.no


















































Barna skaper multimodale utrykk

Falkåsen har i år et samarbeid med grafisk illustratør Per Ragnar Møkleby. Da vi bestemte at vi skulle ta i bruke digitale verktøy i barnas kreative prosesser,  beveget vi oss på upløyd mark. Per Ragnar har kommet med ideer og hjulpet oss med å stake ut en kurs på hvordan vi kan jobbe digitalt med barna.Vi kom til slutt frem til at Per Ragnar skulle lage bilder med ulike elementer fra Bamble kommune som barna fritt kunne bruke inn i sine bilder. I tillegg skulle barna ta bilder eller scanne sine kreative uttrykk. På denne måten skaper barna ulike materielle dimensjoner i et og samme arbeid (multimodale uttrykk)
Per Ragnar viser barn og voksne hvordan han bygger opp et bilde digitalt. Med sin engasjerende og lekne presentasjon gir han både barn og voksne inspirasjon til å prøve selv.


Alle barna lager hvert sitt bilde, og begynner oppbyggingen ved å bruke bakgrunnstegninger fra Per Ragnar Møkleby. De fleste var veldig bevisst hvilke elementer de ville ha med seg inn i sitt bilde.

Videre la barna inn et portrettbilde av seg selv. De klipper rundt hodet sitt med fingeren og satt hodet sammen med en selvvalgt kropp tegnet av Per Ragnar.


Barna har tatt mange bilder fra turer i nærområdet, og valgt ut noen som de tar med seg inn i hovedbildet sitt.


Barnas har også hatt mange analoge kreative prosesser, som for eksempel kulltegning....

.... og gjenstander laget av verdiløst materiale. Disse har barna enten scannet eller tatt bilde av for å bruke videre inn i hovedbildet.









Bildet forteller en historie. Vi la stor vekt på at barna skulle skape bildet selv, med veiledning fra voksne ved behov. Barna lagde sitater og undringsspørsmål slik at bildene skulle fortelle deres historie fra Bamble kommune.


"Båten min holder på å synke. Da må enten ubåtene eller jeg redde den."
Hvem tror dere klarer det?

Tovet påskekyllinger

Gjennom arbeid med etikk, religion og filosofi skal barnehagen bidra til at barna får kjennskap til kristne høytider og tradisjoner og tradisjoner knyttet til religioner og livssyn som er representert i barnegruppen (Rammeplan 2011: 47).

Påsken er en kristen høytid som markeres i barnehagen. I den forbindelse er kreative aktiviteter er del av forberedelsene til høytiden.
















Kreative påskekyllinger

Gjennom arbeid med etikk, religion og filosofi skal barnehagen bidra til at barna får kjennskap til kristne høytider og tradisjoner og tradisjoner knyttet til religioner og livssyn som er representert i barnegruppen (Rammeplan 2011: 47).

Påsken er en kristen høytid som markeres i barnehagen. I den forbindelse er kreative aktiviteter er del av forberedelsene til høytiden. I år lot vi oss inspirere av Brevik oppvekstsenter sine kreative påskekyllinger.











Vi trenger: kinderegg, maling, pensel, silkepapir (gul og sort), papp (oransje), naturbast.






Barna maler hvit maling på kinderegget














Silkepapiret krølles slik at det får plass oppi kinderegget.













Barnet påfører lim der øynene skal plasseres







Sort silkepapir krølles og plasseres i limet.















Barnet klipper ut nebb av oransje papp.

















Nebbet settes på plass på samme måte som øynene.










Kyllingen settes på plass i "rede" sitt. (En voksen har på forhånd tvinnet naturbast).

Katter i Bamble

Rike erfaringer skal gi barna et mangfold av muligheter for sansing og  opplevelser. Gjennom arbeid med kunst, kultur og kreativitet skal barnehagen bidra til at barna tar i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede (Rammeplan 2011:44).
I forbindelse med prosjektarbeid skal barna få muligheten til å tove sin egen katt. Samtidig ønsker vi at barna skal få erfaringer med toving, og kjenne ved hjelp av sansene hvordan ullen forandrer seg i kontakt med vann.


Vi trenger: vannkar, grønnsåpe, ull og varmt vann.


Ullen dyppes i varmt vann. Barna stryker og klemmer på ullen. Jo lenger tid man bruker på denne prosessen, jo mer tovet blir ullen. Tilslutt skyller vi ut såpen og legger den til tørk.

Barna velger ut øyne og limer disse fast på katten.





Barna klipper ut ører av filt



Ørene limes fast på katten









Barna syr fast halen til kattekroppen

 


Fargerike katter i Bamble


Prosjekt: Kjøretøy i Bamble

Traktor i snøen

Utelek og uteaktivitet er en viktig del av barnekulturen som må tas vare på, uavhengig av geografiske og klimatiske forhold. Barna bør få impulser og inspirasjon til leken gjennom opplevelser i nærmiljøet ".

Rammeplan for barnehager 2011:32 



I prosjektet "Bamble sett fra et barneperspektiv" har barna på Tommeliten vært mest opptatt av kjøretøyene i kommunen vår. Barna har tatt bilder av, tegnet og laget ulike kjøretøy. Men mye snø gir nye muligheter. Barn elsker å leke i snøen, og vi gikk i gang med å bygge en traktor av snø. Traktoren måtte ha lys, vinduer, hjul og ratt. Da måtte vi selvsagt ta i bruk det vi hadde.


















Her "skuffer" vi all snøen vi trenger for å lage traktoren vår.

















Vi finner frem ulike materialer som vi tar i bruk.
















 
Blikkbokser til lys, makrell i tomatbokser til blinklys og en planke til skilt.
















 
Vi trenger selvsagt hjul til traktoren. Vi fant et fra en barnevogn og blikkbokser.

















Steiner til vindu og kaserollelokk til ratt.
 
 












 
 
Den ferdige traktoren ble kjempefin!
 
















Så da er det bare å kjøre i vei...


Fellesstart skiskyting, Lyngbakken stadion

FELLESSTART SKISKYTING, LYNGBAKKEN STADION
I disse OL-dager har i selvfølgelig våre egne konkurranser i barnehagen. I dag var det skiskyting.
Vi trenger ski, lerret, OL-flagg, hyssing og «malingsgevær».
 
Blinken bygges opp av kasser dekket med et lerret.
 
På med ski og startnummer, og ut i løypa. Sørg for at skiene er riktig smurt!
 
 Lad geværet..
 
Sikt godt..
 
 
..og skyt!
 
Det ble – ikke uventet – fullt hus på alle deltakerne fra Lyngbakken. Vi viser igjen at vi har verdens beste skiskyttere!! HEIA LYNGBAKKEN!!!

Bokanmeldelse: "Hvis det ikke fantes biler"














Dato: 13. januar 2014
Antall barn: 16
Barnas alder: 3 og 4 år

«Hvis det ikke fantes biler» av Hilde Hodnekvam
Dette er en undringsbok der barna kan slippe løs egen fantasi og forestillingsevne på hvordan verden ville sett ut uten biler. Vi presenterte boken for barna der vi begynte med å kikke på noen av bokens paratekster: forside og bakside. Hva heter forfatteren av boka, hva har hun tegnet, og hva står det for noe i teksten?
Her kommer noen utdrag fra barnas egne sitater:

«Mange biler ved siden av hverandre»
«De skal til butikken»
«Politibilen skal fange tyver»

Etter samtale om hvordan paratekstene kan ha betydning for boken, begynner voksen å lese. Vi bruker god tid på hvert oppslag, og lar barna komme med egne innspill underveis. Vi opplevde at barna ofte dro kjensel på mange av bildene i boka, og knyttet dem opp mot egne opplevelser. «Jeg og mamma kjørte i tunnelen til barnehagen i dag», er et eksempel på dette.

Hva ville barna gjort om det ikke fantes biler?
 «sykla midt i veien»
«bada med solbriller»
«bygd snømann med nese»
«spist midt i veien»
«når vi går på veien er det lurt å ha refleks!»

Boken har et tydelig budskap, og avsluttes med oppfordringen om at vi kanskje bør la bilene stå mer stille. Allikevel ble barna enige om bilen er kjekk å ha innimellom. For eksempel:

«når vi skal kjøre til butikken»
«når vi skal kjøre på tur»
«når vi skal kjøre til pappa»
«fordi da trenger vi ikke gå»
«vi kan kjøre rosa bil»
«jeg vil ha tog, for det er gøy! Togskinner!»

Hva syntes barna om boken?
«Det var gøy å lese den!»
«Morsom»
«Rar»
«Boka var litt kjedelig»

«Den vil jeg lese igjen»

2-åringene på Lyngbakken har laget glassmalerier

De siste ukene har vi hatt student fra Høyskolen i Telemark, og hun har gjennomført flere aktiviteter sammen med barna, der i blant denne. Aktiviteten er en del av prosjektet "Bamble sett fra et barneperspektiv." På Lyngbakken har vi valgt undertittelen "Jeg bor i Bamble," og har mye fokus på barnas hjem i tillegg til andre bygninger i Bamble. 
Utgangspunktet for aktiviteten var glassmaleriene vi ofte ser i kirker, blant annet Stathelle og Bamble kirker. Maleriene og kirkene er en del vårt nærmiljø og vår kultur. Rammeplan for barnehager sier noe om at barnehagen skal bidra til at barn møter verden utenfor familien med tillit og nysgjerrighet. Den skal legge vekt på å styrke kunnskap om og tilknytning til lokalsamfunnet, natur, kunst og kultur, arbeidsliv, tradisjoner og levesett.
(Rammeplan for barnehager 2011:47)
 
 

Vi trenger overheadark, maling i ønsket farge (må være flytende), lim, passepartout, tape og tråd.

 
Vi taper arket til bordet og tar maling på arket. Deretter legger vi et nytt ark oppå malingen.

Barnet bruker hånden til å dra malingen utover. Fargene blandes i hverandre.
 
Dette gir en magisk effekt, og barnet undrer seg over hvordan fargene blandes uten at man får maling på fingrene. 

Når barnet er ferdig får det velge motiv og størrelse på sitt maleri.
 
 Den voksne klipper til og setter sammen to rammer som limes eller stiftes mot hverandre. 

 Glassmaleriene henges opp i vinduet og gir et magisk lysspill.