Fellesstart skiskyting, Lyngbakken stadion
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
FELLESSTART SKISKYTING, LYNGBAKKEN
STADION
I disse OL-dager har i
selvfølgelig våre egne konkurranser i barnehagen. I dag var det skiskyting.
Vi trenger ski, lerret, OL-flagg, hyssing og «malingsgevær».
Blinken bygges opp av kasser dekket med et lerret.
På med ski og startnummer, og ut i løypa. Sørg for at skiene er riktig smurt!
Lad geværet..
Sikt godt..
..og skyt!
Det ble – ikke uventet – fullt hus på alle deltakerne fra Lyngbakken. Vi viser igjen at vi har verdens beste skiskyttere!! HEIA LYNGBAKKEN!!!
Bokanmeldelse: "Hvis det ikke fantes biler"
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
Dato: 13. januar
2014
Antall barn: 16
Barnas alder: 3 og 4
år
«Hvis
det ikke fantes biler» av Hilde Hodnekvam
Dette er en undringsbok der barna kan slippe løs
egen fantasi og forestillingsevne på hvordan verden ville sett ut uten biler.
Vi presenterte boken for barna der vi begynte med å kikke på noen av bokens
paratekster: forside og bakside. Hva heter forfatteren av boka, hva har hun
tegnet, og hva står det for noe i teksten?
Her kommer noen utdrag fra barnas egne sitater:
«Mange
biler ved siden av hverandre»
«De
skal til butikken»
«Politibilen
skal fange tyver»
Etter samtale om hvordan paratekstene kan ha
betydning for boken, begynner voksen å lese. Vi bruker god tid på hvert
oppslag, og lar barna komme med egne innspill underveis. Vi opplevde at barna
ofte dro kjensel på mange av bildene i boka, og knyttet dem opp mot egne
opplevelser. «Jeg og mamma kjørte i
tunnelen til barnehagen i dag», er et eksempel på dette.
Hva
ville barna gjort om det ikke fantes biler?
«sykla midt i
veien»
«bada med solbriller»
«bygd snømann med nese»
«spist midt i veien»
«når vi går på veien er det lurt å ha refleks!»
Boken har et tydelig budskap, og avsluttes med
oppfordringen om at vi kanskje bør la bilene stå mer stille. Allikevel ble
barna enige om bilen er kjekk å ha innimellom. For eksempel:
«når
vi skal kjøre til butikken»
«når
vi skal kjøre på tur»
«når
vi skal kjøre til pappa»
«fordi
da trenger vi ikke gå»
«vi
kan kjøre rosa bil»
«jeg
vil ha tog, for det er gøy! Togskinner!»
Hva
syntes barna om boken?
«Det
var gøy å lese den!»
«Morsom»
«Rar»
«Boka
var litt kjedelig»
«Den
vil jeg lese igjen»
19:04
Bokanmeldelse
,
Bøker
,
KommunikasjonSpråkTekst
,
Tyrihans
2-åringene på Lyngbakken har laget glassmalerier
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
De siste ukene har vi hatt student fra Høyskolen i Telemark, og hun har gjennomført flere aktiviteter sammen med barna, der i blant denne. Aktiviteten er en del av prosjektet "Bamble sett fra et barneperspektiv." På Lyngbakken har vi valgt undertittelen "Jeg bor i Bamble," og har mye fokus på barnas hjem i tillegg til andre bygninger i Bamble.
Utgangspunktet for aktiviteten var glassmaleriene vi ofte ser i kirker, blant annet Stathelle og Bamble kirker. Maleriene og kirkene er en del vårt nærmiljø og vår kultur. Rammeplan for barnehager sier noe om at barnehagen skal bidra til at barn møter verden utenfor familien med tillit og nysgjerrighet. Den skal legge vekt på å styrke kunnskap om og tilknytning til lokalsamfunnet, natur, kunst og kultur, arbeidsliv, tradisjoner og levesett.
(Rammeplan for barnehager 2011:47)
Vi trenger overheadark, maling i ønsket farge (må være flytende), lim, passepartout, tape og tråd.
Vi taper arket til bordet og tar maling på arket. Deretter legger vi et nytt ark oppå malingen.
Barnet bruker hånden til å dra malingen utover. Fargene blandes i hverandre.
Dette gir en magisk effekt, og barnet undrer seg over hvordan fargene blandes uten at man får maling på fingrene.
Når barnet er ferdig får det velge motiv og størrelse på sitt maleri.
Den voksne klipper til og setter sammen to rammer som limes eller stiftes mot hverandre.
Glassmaleriene henges opp i vinduet og gir et magisk lysspill.
17:26
KunstKulturKreativitet
,
Lyngbakken
,
Maling
Hvordan jobber vi med språk?
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
Fortellingen om "den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans".
Boken om «Den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans», har vært en av bøkene vi har jobbet med på avdelingen. Boken handler om en muldvarp som går ut i verden for å finne ut av hvem som står bak denne forferdelige handlingen. Boken vekket stor interesse hos barna.
Rammeplan for barnehager beskriver
hvordan barnehagen skal skape et miljø der barn og voksne daglig opplever
spenning og glede ved høytlesing, fortelling, sang og samtale, og være seg
bevisst hvilke etiske, estetiske og kulturelle verdier som formidles.
Barnehagen skal være et språkstimulerende miljø og tilrettelegge for
meningsfulle opplevelser. En av barnehagens oppgaver er å legge til rette for
at barna får et positivt forhold til tekst og bilde (Rammeplan 2011:40).
Når vi skal presentere en ny bok for
barna, legger vi stor vekt på å samtale om bokens framside. Hvem er avbildet på
forsiden, og hva tenker barna om de/dem? På denne måten skaper vi undring og
fabulering, samtidig som vi forbereder barna på hva vi skal lese om.
Denne gangen tok vi med oss boken på tur i skogen. Barna fikk igjen høre om Muldvarpen sin jakt på den skyldige. Aina brukte et skjerf for å visualisere bæsjen, og dette til stor glede for barna. De som hadde lyst fikk lov til og «prøve» bæsjen på hodet. Når boken var ferdig lest, tok vi den med oss for å se om vi kunne finne lignende bæsj i naturen. Det varte ikke lenge før vi fant det vi lette etter. Etter nøye studering kunne vi slå fast at fuglen hadde bæsjet. Det er fortsatt usikkerhet rundt hvem som hadde bæsjet den andre bæsjen….
![]() |
20:14
Bøker
,
KommunikasjonSpråkTekst
,
NaturMiljøTeknikk
,
Tyrihans
Tegning med kullstifter og digital kunst
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
Bamble - sett fra et barneperspektiv
Barna på Tommeliten har blitt kjent med mye av det som finnes i Bamble kommune. Vi har gått mange turer i nærmiljøet. Barna har i denne prosessen blitt opptatt av søppel, sjø og ulike kjøretøy, blant annet båter. Her får de bearbeidet sine inntrykk ved hjelp av tegning med kullstifter og videre bearbeiding i Picasa 3
Vi tegner med kullstifter
Utstyr: ark, kullstifter, laminerte båtbilder og pc
med lyd og video.
Målene ved denne aktiviteten var å gi barna
kjennskap til og erfaring med et nytt medium og en ny teknikk.
Barna skulle
også oppleve fortellerglede.
Som inspirasjon ved denne tegneaktiviteten, ser vi på bilder av ulike båter. Vi hører også på ulike båtlyder på Youtube.
Vi snakker om barnas opplevelser rundt båt og båtliv.
De
voksne tar bilde av tegneprosessen. Barna manipulerer prosessbildet sitt i Picasa
3.
20:18
Digital kunst
,
IKT
,
KunstKulturKreativitet
,
NaturMiljøTeknikk
,
NærmiljøSamfunn
,
Tommeliten
Bamble - sett fra et barneperspektiv
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
Bamble - sett fra et barneperspektiv
Digital kunst i barnehagen
“Barnehagens innhold skal være
allsidig og variert, og utformes slik at hvert enkelt barn får opplevelser og
erfaringer for støtte for sin utvikling av kunnskaper, ferdigheter og
holdninger. Samtidig skal innholdet støtte språklig og sosial kompetanse gjennom
felles opplevelser og samvær. Barn bør få oppleve at digiale verktøy kan være
en kilde til lek, kommunikasjon og innhenting av kunnskap».
Rammeplan for barnehager 2011: 47
Vi går på tur i
primærgrupper for å se på hva som finnes i Bamble kommune.
Barna tar bilder med
kamera.
14:44
Digital kunst
,
IKT
,
Tommeliten
Høytrykk på plate
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
I forbindelse med prosjektet "Bamble - sett fra et barneperspektiv", har vi valgt å rette fokus mot katter i Bamble. Årsaken til valg av undertema kom som en følge av turer i barnehagens nærområdet. Her oppdaget vi at det fantes mange katter i nærmiljøet, og barna fotograferte og snakket mye om kattene i ettertid. Samtidig ser vi at dette har speilet barnas lek på avdelingen.
Denne aktiviteten hadde som mål å gi barna kjennskap til kattens grunnform, samt gi dem erfaring med et nytt medium og en ny teknikk. Høytrykk på plate er bruk av mosegummi for å danne avtrykk.
Denne aktiviteten hadde som mål å gi barna kjennskap til kattens grunnform, samt gi dem erfaring med et nytt medium og en ny teknikk. Høytrykk på plate er bruk av mosegummi for å danne avtrykk.
Vi trenger: mosegummi, dobbeltsidig tape, transparent ark,
glassplate, maling, valse, svamp, saks og ark.
Barna velger hvilke deler av mosegummien de
ønsker å lage katt av.
Barna fester dobbeltsidig tape på mosegummien.
Mosegummien tapes fast på det transparente arket.
Maling valses over mosegummien.
Barna svamper de plassene som er vanskelig å komme
til med valsa.
Det transparentet arket legges over et hvitt ark, og
barnet trykker godt over mosegummien.
Mosegummien har laget avtrykk.
Flotte kunstverk klare til oppheng!
19:37
KunstKulturKreativitet
,
Trykkmaling
,
Tyrihans
Småelgene på Lyngbakken
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
Så var elgen kommet til
oss også! I tilknytning til årets prosjekt som er "Bamble sett fra et
barneperspektiv" har 2-åringene lært litt om dyrene i Bambleskogen. Denne aktiviteten
fenger barna; vi leker med maling, sanser og synes det er veldig gøy beundre kunstverkene våre.
Alt vi trenger er ark og brun maling
Så maler vi på foten..
..og lager ansiktet til legen med et fotavtrykk
Vi maler inni hånda..
..og trykker hånda på arket for å lage gevir
Helt til slutt limer barna på øyne, og elgen er ferdig
10:10
KunstKulturKreativitet
,
Lyngbakken
Digital kunst med 2-åringene
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
Digital kunst er en samlebetegnelse for en rekke
kunstneriske verk og praksiser som bruker digital teknologi som medium/redskap
eller presentasjonsprosess. Rammeplan for barnehager sier at barn bør få
oppleve at digitale verktøy kan være en kilde til lek, kommunikasjon og
innhenting av kunnskap. Arbeidsformene må støtte barnets nysgjerrighet,
kreativitet og vitebegjær (s. 27).
I år har vi digital kunst som fordypningsområde i barnehagen. For de minste barna innebærer dette i stor grad å bli kjent med ulike digitale verktøy. Vi har valgt å begynne med kamera og pc. Barna har tatt bilder selv, og vi har lagt det inn på datamaskinen. Deretter fikk barna manipulere bildet sitt i bildebehandlingsprogrammet Picasa 3. Barna valgte selv hvilke effekter de ville bruke på bildet sitt.
Motivet barna tok bilde av var Bukkene Bruse, alltid like populært blant de små barna.
Originalbildet.
Dyp konsentrasjon når effektene velges.
Bildet er ferdig manipulert.
10:06
AntallRomForm
,
Digital kunst
,
IKT
,
KunstKulturKreativitet
,
Lyngbakken
,
NaturMiljøTeknikk
Abonner på:
Innlegg
(
Atom
)