Fellesstart skiskyting, Lyngbakken stadion

FELLESSTART SKISKYTING, LYNGBAKKEN STADION
I disse OL-dager har i selvfølgelig våre egne konkurranser i barnehagen. I dag var det skiskyting.
Vi trenger ski, lerret, OL-flagg, hyssing og «malingsgevær».
 
Blinken bygges opp av kasser dekket med et lerret.
 
På med ski og startnummer, og ut i løypa. Sørg for at skiene er riktig smurt!
 
 Lad geværet..
 
Sikt godt..
 
 
..og skyt!
 
Det ble – ikke uventet – fullt hus på alle deltakerne fra Lyngbakken. Vi viser igjen at vi har verdens beste skiskyttere!! HEIA LYNGBAKKEN!!!

Bokanmeldelse: "Hvis det ikke fantes biler"














Dato: 13. januar 2014
Antall barn: 16
Barnas alder: 3 og 4 år

«Hvis det ikke fantes biler» av Hilde Hodnekvam
Dette er en undringsbok der barna kan slippe løs egen fantasi og forestillingsevne på hvordan verden ville sett ut uten biler. Vi presenterte boken for barna der vi begynte med å kikke på noen av bokens paratekster: forside og bakside. Hva heter forfatteren av boka, hva har hun tegnet, og hva står det for noe i teksten?
Her kommer noen utdrag fra barnas egne sitater:

«Mange biler ved siden av hverandre»
«De skal til butikken»
«Politibilen skal fange tyver»

Etter samtale om hvordan paratekstene kan ha betydning for boken, begynner voksen å lese. Vi bruker god tid på hvert oppslag, og lar barna komme med egne innspill underveis. Vi opplevde at barna ofte dro kjensel på mange av bildene i boka, og knyttet dem opp mot egne opplevelser. «Jeg og mamma kjørte i tunnelen til barnehagen i dag», er et eksempel på dette.

Hva ville barna gjort om det ikke fantes biler?
 «sykla midt i veien»
«bada med solbriller»
«bygd snømann med nese»
«spist midt i veien»
«når vi går på veien er det lurt å ha refleks!»

Boken har et tydelig budskap, og avsluttes med oppfordringen om at vi kanskje bør la bilene stå mer stille. Allikevel ble barna enige om bilen er kjekk å ha innimellom. For eksempel:

«når vi skal kjøre til butikken»
«når vi skal kjøre på tur»
«når vi skal kjøre til pappa»
«fordi da trenger vi ikke gå»
«vi kan kjøre rosa bil»
«jeg vil ha tog, for det er gøy! Togskinner!»

Hva syntes barna om boken?
«Det var gøy å lese den!»
«Morsom»
«Rar»
«Boka var litt kjedelig»

«Den vil jeg lese igjen»

2-åringene på Lyngbakken har laget glassmalerier

De siste ukene har vi hatt student fra Høyskolen i Telemark, og hun har gjennomført flere aktiviteter sammen med barna, der i blant denne. Aktiviteten er en del av prosjektet "Bamble sett fra et barneperspektiv." På Lyngbakken har vi valgt undertittelen "Jeg bor i Bamble," og har mye fokus på barnas hjem i tillegg til andre bygninger i Bamble. 
Utgangspunktet for aktiviteten var glassmaleriene vi ofte ser i kirker, blant annet Stathelle og Bamble kirker. Maleriene og kirkene er en del vårt nærmiljø og vår kultur. Rammeplan for barnehager sier noe om at barnehagen skal bidra til at barn møter verden utenfor familien med tillit og nysgjerrighet. Den skal legge vekt på å styrke kunnskap om og tilknytning til lokalsamfunnet, natur, kunst og kultur, arbeidsliv, tradisjoner og levesett.
(Rammeplan for barnehager 2011:47)
 
 

Vi trenger overheadark, maling i ønsket farge (må være flytende), lim, passepartout, tape og tråd.

 
Vi taper arket til bordet og tar maling på arket. Deretter legger vi et nytt ark oppå malingen.

Barnet bruker hånden til å dra malingen utover. Fargene blandes i hverandre.
 
Dette gir en magisk effekt, og barnet undrer seg over hvordan fargene blandes uten at man får maling på fingrene. 

Når barnet er ferdig får det velge motiv og størrelse på sitt maleri.
 
 Den voksne klipper til og setter sammen to rammer som limes eller stiftes mot hverandre. 

 Glassmaleriene henges opp i vinduet og gir et magisk lysspill.

Hvordan jobber vi med språk?




Fortellingen om "den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans".















Boken om «Den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans», har vært  en av bøkene vi har jobbet med på avdelingen. Boken handler om en muldvarp som går ut i verden for å finne ut av hvem som står bak denne forferdelige handlingen. Boken vekket stor interesse hos barna.


Rammeplan for barnehager beskriver hvordan barnehagen skal skape et miljø der barn og voksne daglig opplever spenning og glede ved høytlesing, fortelling, sang og samtale, og være seg bevisst hvilke etiske, estetiske og kulturelle verdier som formidles. Barnehagen skal være et språkstimulerende miljø og tilrettelegge for meningsfulle opplevelser. En av barnehagens oppgaver er å legge til rette for at barna får et positivt forhold til tekst og bilde (Rammeplan 2011:40).

Når vi skal presentere en ny bok for barna, legger vi stor vekt på å samtale om bokens framside. Hvem er avbildet på forsiden, og hva tenker barna om de/dem? På denne måten skaper vi undring og fabulering, samtidig som vi forbereder barna på hva vi skal lese om.
















Denne gangen tok vi med oss boken på tur i skogen. Barna fikk igjen høre om Muldvarpen sin jakt på den skyldige. Aina brukte et skjerf for å visualisere bæsjen, og dette til stor glede for barna. De som hadde lyst fikk lov til og «prøve» bæsjen på hodet. Når boken var ferdig lest, tok vi den med oss for å se om vi kunne finne lignende bæsj i naturen. Det varte ikke lenge før vi fant det vi lette etter. Etter nøye studering kunne vi slå fast at fuglen hadde bæsjet.  Det er fortsatt usikkerhet rundt hvem som hadde bæsjet den andre bæsjen….







Tegning med kullstifter og digital kunst


Bamble - sett fra et barneperspektiv

 Digital kunst i barnehagen

Barna på Tommeliten har blitt  kjent med mye av det som finnes i Bamble kommune. Vi har gått mange turer i nærmiljøet. Barna har i denne prosessen blitt opptatt av søppel, sjø og ulike kjøretøy, blant annet båter. Her får de bearbeidet sine inntrykk ved hjelp av tegning med kullstifter og videre bearbeiding i Picasa 3

 

Vi tegner med kullstifter


Utstyr: ark, kullstifter, laminerte båtbilder og pc med lyd og video.

 
Målene ved denne aktiviteten var å gi barna kjennskap til og erfaring med et nytt medium og en ny teknikk.
Barna skulle også oppleve fortellerglede.
 
 
Som inspirasjon ved denne tegneaktiviteten, ser vi på bilder av ulike båter. Vi hører også på  ulike båtlyder på Youtube.
Vi snakker om barnas opplevelser rundt båt og båtliv.
 
 
 
 
 
 
 
De voksne tar bilde av tegneprosessen. Barna manipulerer prosessbildet sitt i Picasa 3.

 
 
 
 
 
 
 

Bamble - sett fra et barneperspektiv


 
Bamble - sett fra et barneperspektiv

Digital kunst i barnehagen

“Barnehagens innhold skal være allsidig og variert, og utformes slik at hvert enkelt barn får opplevelser og erfaringer for støtte for sin utvikling av kunnskaper, ferdigheter og holdninger. Samtidig skal innholdet støtte språklig og sosial kompetanse gjennom felles opplevelser og samvær. Barn bør få oppleve at digiale verktøy kan være en kilde til lek, kommunikasjon og innhenting av kunnskap».
Rammeplan for barnehager 2011: 47
 
 
 

Vi går på tur i primærgrupper for å se på hva som finnes i Bamble kommune.      
Barna tar bilder med kamera.
 
 
Barna manipulerer bildene sine i Picasa 3
 
 
 

Høytrykk på plate

I forbindelse med prosjektet "Bamble - sett fra et barneperspektiv", har vi valgt å rette fokus mot katter i Bamble.  Årsaken til valg av undertema kom som en følge av turer i barnehagens nærområdet. Her oppdaget vi at det fantes mange katter i nærmiljøet, og barna fotograferte og snakket mye om kattene i ettertid. Samtidig ser vi at dette har speilet barnas lek på avdelingen.

Denne aktiviteten hadde som mål å gi barna kjennskap til kattens grunnform, samt gi dem erfaring med et nytt medium og en ny teknikk. Høytrykk på plate er bruk av mosegummi for å danne avtrykk.



    Vi trenger: mosegummi, dobbeltsidig tape, transparent ark,
    glassplate, maling, valse, svamp, saks og ark.
 

    
    Barna velger hvilke deler av mosegummien de     
    ønsker å lage katt av.                                               
 
 
    Barna fester dobbeltsidig tape på mosegummien.     
 
 
    Mosegummien tapes fast på det transparente arket.         

    Maling valses over mosegummien.                        

    Barna svamper de plassene som er vanskelig å komme
    til med valsa.                                                          
    Det transparentet arket legges over et hvitt ark, og
    barnet trykker godt over mosegummien.               
    Mosegummien har laget avtrykk.                            

    Flotte kunstverk klare til oppheng!                        

Småelgene på Lyngbakken

Så var elgen kommet til oss også! I tilknytning til årets prosjekt som er "Bamble sett fra et barneperspektiv" har 2-åringene lært litt om dyrene i Bambleskogen. Denne aktiviteten fenger barna; vi leker med maling, sanser og synes det er veldig gøy beundre kunstverkene våre.

 
Alt vi trenger er ark og brun maling

 
Så maler vi på foten..

 
..og lager ansiktet til legen med et fotavtrykk

 
Vi maler inni hånda..

 
..og trykker hånda på arket for å lage gevir

 
Helt til slutt limer barna på øyne, og elgen er ferdig

Digital kunst med 2-åringene

Digital kunst er en samlebetegnelse for en rekke kunstneriske verk og praksiser som bruker digital teknologi som medium/redskap eller presentasjonsprosess. Rammeplan for barnehager sier at barn bør få oppleve at digitale verktøy kan være en kilde til lek, kommunikasjon og innhenting av kunnskap. Arbeidsformene må støtte barnets nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær (s. 27).
 

I år har vi digital kunst som fordypningsområde i barnehagen. For de minste barna innebærer dette i stor grad å bli kjent med ulike digitale verktøy. Vi har valgt å begynne med kamera og pc. Barna har tatt bilder selv, og vi har lagt det inn på datamaskinen. Deretter fikk barna manipulere bildet sitt i bildebehandlingsprogrammet Picasa 3. Barna valgte selv hvilke effekter de ville bruke på bildet sitt.

Motivet barna tok bilde av var Bukkene Bruse, alltid like populært blant de små barna.




 
Originalbildet.
 
 
Dyp konsentrasjon når effektene velges. 

 
Bildet er ferdig manipulert.