Matredding: Tomatsaus

"Gjennom arbeid med kropp, bevegelse, mat og helse skal barnehagen bidra til at barna får innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid" (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 50).

Formålet med aktiviteten er å ha fokus på å redusere matsvinn og lære barna hvordan man kan nyttiggjøre seg av ulike grønnsaksrester. Barna kan gjennom denne aktiviteten få en begynnende forståelse av bærekraftig utvikling. 
(Denne og flere aktiviteter kan du lese mer om på www.matjungelen.no)

Førskolegruppa fikk i oppgave å ta med seg rester av grønnsaker hjemmefra som vi skulle lage tomatsaus av. Det ble MANGE grønnsaker!


Før vi begynte å kutte opp grønnsakene fikk barna fortelle hva de hadde hatt med:
"Chili! Det er jo kjempesterkt!"
"Jeg har tatt med agurk!"
"Og jeg har poteter!"
"Jeg har pærer. De kan vi ha til dessert!"




Barna er med og kutter grønnsaker før vi putter de i foodprosessoren




Spennende å se hvordan fargene forandret seg når vi moste grønnsakene




Når alle grønnsakene var most måtte sausen koke en stund før vi endelig kunne smake på det vi hadde laget.

"Å! Den ble veeeeldig sterk!"
"Det er helt sikkert for mye chili!"

Bildene i bloggen er tatt av barna selv.




Fra hverdagsrom til opplevelsesrom

Det er en mørk høstmorgen. Ute blåser vinden og regnet øser ned. Inne varmer peisen, der er det godt og lunt. Rommet inviterer inn både store og små. Med rolig musikk og peisknitring skapes det et felles fokus og utallige inntrykk og opplevelser. Det skapes en rolig atmosfære der både øyne og øre får lov å ta i mot inntrykkene. 

"Personalet skal utforske kreativ og skapende bruk av digitale verktøy sammen med barna" (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 45).

I barnehagerommet kan vi finne mange muligheter, men husker vi på å bruke dem?

I høst startet vi å arbeide med et ekstra fokus på bruk av digitale verktøy i barnehagen. Med det ønsker vi å berike barnes lek og læring. Men hvordan kan digitale verktøy brukes for å skape et inspirerende lekemiljø?
Vi valgte å ta i bruk avdelingens SmartBoars og projektor.. Ved å bruke dette kunne vi lyssette avdelingen og skape en stemningsfull atmosfære.












Gjennom høsten har vi spist frokost under nordlys, noe som skapte fascinasjon, gode samtaler og fortellinger. Vi har latt oss fascinere av fisk på havets dyp som barna har tatt med seg inn i leken sin. Noen har svømt fra hai, andre har hoppet fra øy til øy for å ikke bli våte. En togtur med Bergensbanen har vi også vært med på.

Ved å bruke digitale verktøy som SmartBoard og projektorer åpnes det opp for utallige muligheter for både lek og sanseinntrykk. Barnehagerommets muligheter åpnes opp. Vi kan gå fra et hverdagsrom der vi oppholder oss daglig, til et opplevelsesrom som inviterer til nye erfaringer og variasjon i hverdagen.

































På bokstavjakt i skogen

I Rammeplan for barnehager (2017) står det at "barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som en arena for lek og læring" (s. 52). Bruk av digitale verktøy kan være med på fremme barns nysgjerrighet og bidra til å fornye leken, også ute i naturen (Kunnskapsdepartementet 2017).
I dag har førskolegruppa vært på bokstavjakt i skogen. Bokstavene lå gjemt under stubber og stein, og noen hang høyt oppe i trærne


Utstyrt med iPad og nysgjerrighet begynte jakten. Gøy å ta bilder av hverandre også.

Når vi hadde funnet alle bokstavene satte vi de sammen til ulike ord. Det ble mange rare ord, og noen vi klarte å lese helt selv, som dette: VITE
Til sist formet vi ordet VITE med kroppene våre. Det krevde kreative løsningsforslag, samarbeid og en god dose tålmodighet, men vi klarte det!

"Det var kjempegøy på tur i skogen i dag!" (Gutt 5 år)


(QR) Koden til sangglede

«Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling» (Rammeplan for barnehagen 2017, s 48).

Barna på liten base har i høst fått være med på flere runder med QR-kodejakt. Ved hjelp av dyrespor, som barna fulgte langs gulvet, kom de fram til dyret som eier sporene. Barna fant grisen, kua og hesten som stod sammen med en plakat med QR-koder, bilde og sangtekst.
Det var spennende å følge spor, noen gikk rett på og bort til plakaten, andre ville se nærmere og kjenne.
Med litt hjelp fra en voksen tar barna bilde av QR-koden med en iPad og barna får noen musikalske opplevelser ved hver post.
Barna viste nysgjerrighet, iver og sangglede. Her er en liten gjeng delaktige med bevegelse og nynning til sangen «Med krøllet hale og nesevis».
Det var variasjon i sangopplevelsene. På noen QR-koder kunne barna også se en musikkvideo om det aktuelle dyret eller en filmsnutt av hva dyret spiser.   

"Fuglefesten"

"Personalet skal legge til rette for at barn utforsker, leker, lærer og selv skaper noe gjennom digitale uttrykksformer"
Rammeplan for barnehager 2017, s 45

Stor base på Lyngbakken har laget en digital fortelling sammen med barna. Utgangspunktet for fortellingen kom barnas interesser for fugler og fra boken: Fuglefesten. Vi tok med oss elementer fra boka sammen med noen søte papegøyer som barna har laget. Filmen er laget i appen Clips.
Slik ble filmen til...


Her er noen elementer fra boka Fuglefesten. Papegøya kommer også på besøk

Vi må ta mange bilder for at det skal bli en film

Vi må leke litt med de ulike figurene og flytte litt på dem
Vi leker masse med de ulike elementene

Barna får se på filmen sin underveis før de leker videre og tar flere bilder

Ååååååhhhhhh nei, se..... Det er ganske morsomt å se sin egen film

Her er en av filmene barna har laget :)
















Digitale sprell med Beatpainter

Personalet skal utforske kreativt og skapende bruk av digitale verktøy sammen med barna
                                                                                                        Rammeplanen 2017 s 45

Vi har testet ut Beatpainter sammen med barna på liten avdeling. Beatpainter er en nettside som lager bilder ut i fra hva slags lyder vi lager. Sammen ønsket vi og utforske hva som skjedde på skjermen når barna sang og brukte instrumenter inne på avdelingen. 

Vi koblet opp pc`n til smartboarden slik at alle barna lett kunne se hva som skjedde på skjermen når vi laget lyd i rommet.


Her er noen av instrumentene barna kunne leke seg med.
Hva slags lyd lager denne tro?
Barna syntes det var kjempegøy og teste ut de forskjellige instrumentene. Her deler de ivrig, og alt skal prøves ut.
Her har vi laget masse lyd, som har blitt til streker på skjermen. Barna kunne følge med på hva som skjedde på skjermen samtidig som vi brukte instrumentene.

Gjennom musikk, bevegelse og digitale verktøy skapte barna sine egne kunstverk. Her ser dere tre av bildene fra denne dagen. Om dere skulle få lyst til å teste det ut selv kan dere gå inn på nettsiden her beatpainter

Brune bjørn, brune bjørn...

"I barnehagen skal barna få mulighet til å erfare ulike formidlingsmåter av tekster og fortellinger, som kilde til estetiske opplevelser, kunnskap, refleksjon og møter med språk og kultur."
                                                                                                            Kunnskapsdepartementet 2017:48

På lekegruppene for tre- og fireåringene jobber vi med digitale verktøy, bevegelse og estetiske fag gjennom boka "Brune bjørn, brune bjørn, hva ser du på din vei?" Boka gir barna en felles opplevelse og referanser. Den er med på å styrke barnas ordforråd og videreutvikle språkforståelsen.
Barna blir godt kjent med figurene i boka gjennom tekst, dramatisering, kreative aktiviteter, dans, yoga, iPad og lek inne og i skogen.



Barna leker de ulike figurene i boka.

Barna får gjøre boka med hele kroppen. Her finner barna ulike bjørneaktiviteter med QR-koder på Ipaden.

Denne QR-koden viste en bjørnedans.

Gøy å lære en ny bjørnedans.


Boblende skaperglede og digitale sprell

Rammeplanen sier at personalet skal legge til rette for at barn utforsker, leker, lærer og selv skaper noe gjennom digitale uttrykksformer. De skal utforske kreativ og skapende bruk av digitale verktøy sammen med barna

Rammeplan for barnehager 2017, s 45

I vårt felles kreative prosjekt dette barnehageåret vil vi koble digitale verktøy, bevegelse og estetiske fag sammen. Stor base på Lyngbakken startet opp nå i september med å introdusere lek på iPad og overhead sammen med barna. Dette var nytt å spennende for barna. Det var ikke alle som hadde møtt iPad på denne måten og alle barna hadde ikke sett en overhead før. Det var rart og spennende!


Barna bruker fingeren til å tegne med på iPad

Barna får velge ulike farger og "penner" kan tegne med

De kan også velge ulike figurer

Fine digitale bilder. Ekte kunstverk.

Barna blir kjent med overhead. Vi legger ulike konkreter på overhead og synger om disse. "Fola, fola Blakken"

Lille Petter edderkopp han klatret på min hatt......

Barna får prøve seg på overhead. De legger hånden sin på bordet. Hva vil skje?

Det kommer SKYGGE. Det var rart synes barna
Vi gleder oss til nye digitale sprell i dagene som kommer!!!




En digital fortelling fra havets dyp

Personalet i barnehagen skal
- legge til rette for at barn utforsker, leker, lærer og selv skaper noe gjennom digitale uttrykksformer
- utforske kreativ og skapende bruk av digitale verktøy sammen med barna


Rammeplan for barnehager 2017, s 45

Liten base ville avslutte prosjektet sitt ved å lage en digital fortelling på SmartBoard, i programmet Notebook. Barna fikk være med på å legge inn bilder de selv ville ha med. Barna har i tillegg laget lyd til bildene hvor de forteller noe fra sitt bilde. En morsom og kreativ aktivitet.

Barna velger bilde av seg selv. "Dææææ," sier gutten.

Barna leker med bildet sitt. De flytter det rundt med fingeren og hånden sin.



Barna velger hvilke sjødyr de vil ha i bildet sitt.

De flytter rundt på de ulike bildene.

Det er mange bilder å leke med.
"Stor krabbe," sier jenta mens hun smiler og ler.

Til slutt tegner barna med fingeren sin

Fine og kreative bilder laget av ett- og toåringer.



Forberedelser til skolestart

"De eldste barna skal få mulighet til å glede seg til å begynne på skolen og oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Barnehagen skal legge til rette for at de eldste barna har med seg erfaringer, kunnskaper og ferdigheter som kan gi dem et godt grunnlag og motivasjon for å begynner på skolen" (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 33-34).

Gjennom hele barnehageåret har førskolegruppa jobbet med skoleforberedende aktiviteter i barnehagen, og når våren kommer er det endelig tid for skolebesøk. Her er et innblikk fra besøk i førsteklasse.


                      Dypt konsentrert i oppgavearket.
Barna har fått være med inn i førsteklassene og fått et innblikk i skolehverdagen. Førsteklassingene tok godt i mot de nye skolestarterne, og noen har allerede fått nye venner de skal møte igjen til høsten. Det er med på gi spente barn trygghet ved skolestart!

Førskolebarna gleder seg til skolestart i august!
                   (Vi gruer oss litt til å gi de fra oss..)