"Du kan ikke være Masekob hvis du ikke har gullmedalje"
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
Plutselig skjer det noko heilt utruleg.
En skinande blank spegel dukkar opp på himmelen, rett framfor Neikob.
Da ser han seg!
- Der - det er eg! Der, under verdas finaste hatt!
Men det er ingen spegel.
Det er gullmedaljen til Masekob.
- Neikob, er det deg? spør Jakob.
- NEI, det er MEG, jublar Neikob.
- Bli deg sjølv att, Neikob, tryglar Jakob.
- NEI, det er umogleg å finne maskineigaren når alle er like.
Masekob er ueinig:
- INGENTING er umogleg om ein masar LENGE NOK.
På Tyrihans har vi den siste tiden jobbet med karakterene vi møter i boka. Vi har tegnet både Jakob, Neikob og Masekob. Vi har lært at Jakob sier JA til alt, og Neikob sier NEI til alt. Men hva sier Masekob? Og hva er egentlig en masekopp?
En skinande blank spegel dukkar opp på himmelen, rett framfor Neikob.
Da ser han seg!
- Der - det er eg! Der, under verdas finaste hatt!
Men det er ingen spegel.
Det er gullmedaljen til Masekob.
- Neikob, er det deg? spør Jakob.
- NEI, det er MEG, jublar Neikob.
- Bli deg sjølv att, Neikob, tryglar Jakob.
- NEI, det er umogleg å finne maskineigaren når alle er like.
Masekob er ueinig:
- INGENTING er umogleg om ein masar LENGE NOK.
På Tyrihans har vi den siste tiden jobbet med karakterene vi møter i boka. Vi har tegnet både Jakob, Neikob og Masekob. Vi har lært at Jakob sier JA til alt, og Neikob sier NEI til alt. Men hva sier Masekob? Og hva er egentlig en masekopp?
"Du kan ikke være Masekob hvis du ikke har gullmedalje!" Jente 3,7 år
Vi spurte barna om de visste hva en masekopp er:
Jente 5: Noen som maser hele tiden
Gutt 6: Det er en tullekopp
Gutt 5: Han lurer alle hele tiden
Gutt 5: En som maser om å komme inn
Gutt 4: Maser, maser maser....!
Heldigvis er det nesten ingen av barna som kjenner en ekte masekopp (....?!)
Selv om Masekob maser litt i boka, er vi enige om at han også er en ganske kul fyr.
Da Neikob endeleg er seg sjølv att, får han gullmedaljen.
- DU er ein verdsmeister, seier Masekob.
- JA, seier Jakob. - I å vere NEIKOB.
Og jeg, jeg er verdensmester i å være meg selv!
Kilde:
Stai, K. (2018). Jakob og Neikob og Alle Andre. Oslo: Samlaget
Kjøretøy i leken
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
"Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling"
Rammeplanen for barnehager 2017:20
Leken på stor base handler mye om kjøretøy og om barnas fortellinger med ulike kjøretøy. "Hjulene på bussen", "Nede på stasjonen" og "Onkels bil" er populære sanger som blir brukt gjennom hele dagen. Barna lager sin egen buss med stoler og reiser til Langesund for å kjøpe is. På bussturen dikter de nye vers på sangen som inneholder barnets navn og hva de velger å gjøre av aktivitet.
I den store bilen er det plass til to barn. Bilturen går ofte til butikken og til stranda. På stasjonen er det mange tog som kan kjøre etter hverandre, men de må stadig vekk stoppe for å reparere togbanen.
Ut på tur for å observere ulike kjøretøy. Barna venter spent på om bussen kommer.
Barna maler bilen vi skal ha på basen. Rød og grønn farge blir valgt.
Det er veldig gøy å leke med bilen. Det er plass til to.
Togene kan kjøre etter hverandre i sirkelen. Er det plass til den orange bilen også?
Hjulene på bussen de går rundt og rundt...
Rammeplanen for barnehager 2017:20
Leken på stor base handler mye om kjøretøy og om barnas fortellinger med ulike kjøretøy. "Hjulene på bussen", "Nede på stasjonen" og "Onkels bil" er populære sanger som blir brukt gjennom hele dagen. Barna lager sin egen buss med stoler og reiser til Langesund for å kjøpe is. På bussturen dikter de nye vers på sangen som inneholder barnets navn og hva de velger å gjøre av aktivitet.
I den store bilen er det plass til to barn. Bilturen går ofte til butikken og til stranda. På stasjonen er det mange tog som kan kjøre etter hverandre, men de må stadig vekk stoppe for å reparere togbanen.
Ut på tur for å observere ulike kjøretøy. Barna venter spent på om bussen kommer.
Barna maler bilen vi skal ha på basen. Rød og grønn farge blir valgt.
Det er veldig gøy å leke med bilen. Det er plass til to.
Togene kan kjøre etter hverandre i sirkelen. Er det plass til den orange bilen også?
Hjulene på bussen de går rundt og rundt...
14:35
Fortelling fra en felles hverdag
,
Kjøretøy
,
Lek
,
Lyngbakken
,
Prosjekt
,
Sosial kompetanse
,
Språk
,
Stor base
Jeg er perfekt!
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
"Gjennom arbeid med etikk, religion og filosofi skal barnehagen bidra til at barna utvikler interesse og respekt for hverandre og forstår verdien av likheter og ulikheter i fellesskapet" (Kunnskapsdepartementet 2017, s. 55).
I garderoben møtte barna denne utstillingen etter jul. Vi har latt de studere og leke med den uten å si noe annet enn "Du er perfekt" når de spør hva som står skrevet.
Dagen etter at utstillingen ble presentert for barna tok vi fram boka "Firkant" i samling. Vi snakker om hva boka heter, hvordan den ser og hva firkant/kvadrat heter på ulike språk. Barna forstår raskt at utstillingen er knyttet til boka.
Ved hjelp av appen "TokTok ord" kan vi lytte til hvordan firkant uttales på de ulike språkene vi har representert i barnegrupppa. Det er barna selv som har lest inn.
Etter å ha lest boka og sett på bildene i den, inviteres alle barna til å komme fram og se i speilet.
"Se i speilet, så skal du få se noe helt perfekt!" sier den voksne.
"Det er jo meg!" sier flere av barna
"Hva er du da?" spør den voksne så
"Jeg er perfekt!" svarer barna
I garderoben møtte barna denne utstillingen etter jul. Vi har latt de studere og leke med den uten å si noe annet enn "Du er perfekt" når de spør hva som står skrevet.
"Firkant" av M. Barnett og J. Klassen (2018)
Dagen etter at utstillingen ble presentert for barna tok vi fram boka "Firkant" i samling. Vi snakker om hva boka heter, hvordan den ser og hva firkant/kvadrat heter på ulike språk. Barna forstår raskt at utstillingen er knyttet til boka.
Ved hjelp av appen "TokTok ord" kan vi lytte til hvordan firkant uttales på de ulike språkene vi har representert i barnegrupppa. Det er barna selv som har lest inn.
Etter å ha lest boka og sett på bildene i den, inviteres alle barna til å komme fram og se i speilet.
"Se i speilet, så skal du få se noe helt perfekt!" sier den voksne.
"Det er jo meg!" sier flere av barna
"Hva er du da?" spør den voksne så
"Jeg er perfekt!" svarer barna
VI MALER MED LYD
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
Rammeplanen sier at barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle utrykk. I arbeid med fagområdet kunst, kultur og kreativitet skal personalet stimulere barns nysgjerrighet. De skal utvide deres forståelse og bidra til undring, undersøkelser, utprøvinger og eksperimentering.
Barna på liten base har en stor interesse for lyd, musikk og bevegelse. I den anledning ville vi legge til rette for en kreativ maleaktivitet. Vi festet ulike lyder på malingspenselen for å se om dette ville skape en glede, undring og nysgjerrighet blant barna. Barna synes det var både litt rart, spennende og morsomt samtidig. De hadde noe kjennskap til maling fra før av, men dette var en ny vri.
Bjella på penselen må utforskes
Her males det med bjella
Barna hører at penselen lager lyd når de maler
Flotte malerier blir til
Bjella må smakes på
Flotte malerier hvor man hører lyden og musikken av bjeller og perler
07:19
Fortelling fra en felles hverdag
,
Kultursafari
,
Liten base
,
lyd
,
Lyngbakken
,
Maling
,
Musikk
,
Prosjekt
Lyd og musikkglede på tur
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
"Samarbeidet mellom hjemmet og barnehagen skal alltid ha barnets beste som mål. Foreldrene og barnehagens personalet har et felles ansvar for barnets trivsel og utvikling"
Lillegutt kan tromme
Tromme-lomme-lomm
Han har ti soldater, som kan snu helt om.
Og han har en ball, så stor og rundt som så.
Og en liten hammer, hei hvor den kan slå.
Lillegutt kan blåse. Tut, tut, tut , tut , tut.
Han kan gjemme fjeset. Budi, budi bu.
Han kan gå i regnvær, for han har paraply.
Og en liten vugge, bysse, bysse byss.
Rammeplan for barnehager 2017, s. 29
Falkåsens prosjekt har i år fått tittelen "Fortellinger fra en felles hverdag". Prosjektet er en videreføring av kommunens satsningsområde Inkluderende språkfellesskap. For de aller minste barna er det viktig at personalet fanger deres språk og uttrykk. Tidlig på høsten så personalet på liten base at barna hadde en stor interesse for sang og musikk.
Vi så:
Vi så:
- barna danset/beveget kroppen rytmisk når vi satt på musikk
- barna danset/beveget kroppen sin rytmisk når vi sang ulike sanger
- en ekte glede når sang og musikk oppstod på avdelingen
Vi valgte derfor å ha sang og musikk som utgangspunkt for videre arbeid i prosjekt (jmf. barns medvirkning).
Vi valgte derfor å ha sang og musikk som utgangspunkt for videre arbeid i prosjekt (jmf. barns medvirkning).
For å dra prosjektet med ut ønsket vi å friske opp turområdet bak barnehagen med en musikk-/lydvegg. På foreldremøtet fikk foreldrene i oppdrag å lage ferdig musikk-/lydveggen til barna. Oppdraget ble tatt på strak arm og med en positiv entusiasme.
Her er de i gang med å skru en treplate inn i veggen.
Ulikt gjenbruksmateriell skrus på veggen
Her er noen andre i gang med å feste trepinner på et kosteskaft. Ulik lengde på pinnene gir ulik klang.
Skjeer lager mye lyd når de kommer i kontakt med hverandre
Kjelen blir til en tromme
Sang: "Lillegutt kan tromme"
Tromme-lomme-lomm
Han har ti soldater, som kan snu helt om.
Og han har en ball, så stor og rundt som så.
Og en liten hammer, hei hvor den kan slå.
Lillegutt kan blåse. Tut, tut, tut , tut , tut.
Han kan gjemme fjeset. Budi, budi bu.
Han kan gå i regnvær, for han har paraply.
Og en liten vugge, bysse, bysse byss.
Det er fint å ha en venn.
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
"I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og å være i positivt samspill med barn og voksne"
"Personalet skal støtte barnas initiativ til samspill og bidra til at alle kan få leke med andre, oppleve vennskap og lære å beholde venner"
Rammeplan for barnehager 2017: 22-23.
I forbindelse med vårt prosjekt "Fortellinger fra en felles hverdag", har vi nå fokus på det å være venner. "Det er fint å ha en venn å leke med", sier Sofie en dag hun og Signe går tur med dukkevogna rundt huset.
Det er gøy å se at det bygges relasjoner mellom barna og at de finner seg lekevenner. I fjor lekte barna mye ved siden av hverandre, men i år kan vi se at tilnærmingen til samlek er mye større.
Det er gøy å sitte i en pappeske og leke at man er på båt-tur.
Gode venner gir hverandre en klem.
Det er fint å kunne gå tur med dukkevogna sammen med en venn.
"Personalet skal støtte barnas initiativ til samspill og bidra til at alle kan få leke med andre, oppleve vennskap og lære å beholde venner"
Rammeplan for barnehager 2017: 22-23.
I forbindelse med vårt prosjekt "Fortellinger fra en felles hverdag", har vi nå fokus på det å være venner. "Det er fint å ha en venn å leke med", sier Sofie en dag hun og Signe går tur med dukkevogna rundt huset.
Det er gøy å se at det bygges relasjoner mellom barna og at de finner seg lekevenner. I fjor lekte barna mye ved siden av hverandre, men i år kan vi se at tilnærmingen til samlek er mye større.
Det er gøy å sitte i en pappeske og leke at man er på båt-tur.
Gode venner gir hverandre en klem.
Det er fint å kunne gå tur med dukkevogna sammen med en venn.
Sommerferien i Afrika
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
En digital fortelling med og av barna på avdeling Tyrihans
"Barna opplever kreativt bruk av digitale verktøy er en kilde til lek, kommunikasjon og innhenting av kunnskap".
Som en del av prosjektet inkluderende språkfellesskap og barnehagens eget kreative prosjekt, har barna på avdeling Tyrihans laget en historie som vi har digitalisert. Innholdet i historien har tatt utgangspunkt i figurene i eventyret om skinnvotten, som lenge var i fokus på avdelingen. Alle barna på Tyrihans har på en eller annen måte medvirket i å lage historien og til å digitalisere den.
"Barna opplever kreativt bruk av digitale verktøy er en kilde til lek, kommunikasjon og innhenting av kunnskap".
Virksomhetsplan for Falkåsen barnehage 2017/18
Som en del av prosjektet inkluderende språkfellesskap og barnehagens eget kreative prosjekt, har barna på avdeling Tyrihans laget en historie som vi har digitalisert. Innholdet i historien har tatt utgangspunkt i figurene i eventyret om skinnvotten, som lenge var i fokus på avdelingen. Alle barna på Tyrihans har på en eller annen måte medvirket i å lage historien og til å digitalisere den.
15:17
Animasjon
,
DigitaleVerktøy
,
Eventyr
,
Falkåsen
,
Fordypning
,
Fortelling
,
IKT
,
Inkluderende språkfellesskap
,
KommunikasjonSpråkTekst
,
Prosjekt
,
Sosial kompetanse
,
Tyrihans
Fortellerkunst
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
Fortellerkunsten har
stått sterkt i alle tider og i alle kulturer.
Å fortelle stiller krav til bred språkkompetanse. Når barnet forteller, bruker det språket sitt aktivt. Dette gir trening i å finne ord, bruke ordene, konstruere setninger, kommunisere en mening og påkalle og holde på en annens oppmerksomhet (Utdanningsdirektoratet)
Avdelingen Tommeliten har gjennom prosjektet «På jakt etter magiske historier» gjennomført flere ulike språkutviklende aktiviteter. I dag tok vi i bruk fortellersteiner. Målet med aktiviteten er å utvikle barnas fortellerkompetanse. Samtidig vet vi at arbeid med fortellinger styrker relasjonene i barnehagen. Les hvordan barna laget en magisk fortelling med utgangspunkt i fortellersteiner:
Å fortelle stiller krav til bred språkkompetanse. Når barnet forteller, bruker det språket sitt aktivt. Dette gir trening i å finne ord, bruke ordene, konstruere setninger, kommunisere en mening og påkalle og holde på en annens oppmerksomhet (Utdanningsdirektoratet)
Avdelingen Tommeliten har gjennom prosjektet «På jakt etter magiske historier» gjennomført flere ulike språkutviklende aktiviteter. I dag tok vi i bruk fortellersteiner. Målet med aktiviteten er å utvikle barnas fortellerkompetanse. Samtidig vet vi at arbeid med fortellinger styrker relasjonene i barnehagen. Les hvordan barna laget en magisk fortelling med utgangspunkt i fortellersteiner:
Det var en gang for veldig veldig lenge siden en drage
som bodde i et ridderslott. Det var grått, blått og rødt. Han ville ut å lete
etter en skatt men da kom det en kanon som skøyt hull i vingene slik at han
ikke kunne fly. Dragen datt ned og da fant han en skatt. Det var diamanter og gull.
Da kunne han ta med gullet sitt og reise på ferie med flyet. Da møtte han en
annen drage som het Dragepotser. Han lå på fjellet og sov. Dragen gikk bort til
Dragepotser og sa: «ikke ta meg». «Nei, jeg skal ikke ta deg, vi kan være
venner» Plutselig kom politibilen og tok dragene. De hadde kranglet og blitt
uvenner. Politiet satte de i fengsel i 0 år. Politibilen kjørte fort til
fengselet. Da de var ferdige i fengselet fant de en båt, en sjørøverbåt. De
ville kjøre vekk gullet med sjørøverbåten. De kjørte helt til England. I
England fant de en hund som ikke hadde en eier. De tok den med til hjemmet
sitt. Hunden het Cæsar. De dro av sted med skuta igjen. Når de kom i land
kommer plutselig brannbilen. Skuta til dragene begynte å brenne. Cæsar hadde
lekt med fyrstikker. Men brannmannen klarte å slukke brannen. Dragene forlot
skuta og kjørte med bil. Da kræsjet de men det gikk bra. De kjøpte seg en ny
skute og levde lykkelig i alle sine dager…
13:35
"Ingen kan plukke alt, men alle kan plukke noe"
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
"Barna skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Bærekraftig utvikling omfatter natur, økonomi og sosiale forhold og er en forutsetning for å ta vare på livet på jorden slik vi kjenner det. Barnehagen har derfor en viktig oppgave i å fremme verdier, holdninger og praksis for mer bærekraftige samfunn."
I forbindelse med "Hele Norge Rydder" deltok også vi på ryddedugnad. De eldste barna på Lyngbakken tok på hansker og vester og gikk ut med et mål øyet; å plukke søppel!
Barna fant papir, flasker, bokser og masse annet søppel.
Vi fant masse glasskår, men det måtte de voksne ta opp...
Så masse søppel bare på en runde rundt barnehagen.
#helenorgerydder
Rammeplan for barnehager 2017, s. 10
I forbindelse med "Hele Norge Rydder" deltok også vi på ryddedugnad. De eldste barna på Lyngbakken tok på hansker og vester og gikk ut med et mål øyet; å plukke søppel!
Barna fant papir, flasker, bokser og masse annet søppel.
Vi fant masse glasskår, men det måtte de voksne ta opp...
Så masse søppel bare på en runde rundt barnehagen.
#helenorgerydder
13:24
Ikke noe tull å bli jaktet på av en Ulv
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
Bokjakt i uterommet
Barnehagen skal stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling, og barna skal få mulighet til å erfare ulike formidlingsmåter av tekster og fortellinger, som kilde til estetiske opplevelser, kunnskap, refleksjon og møter med språk og kultur (Rammeplan for barnehager 2017).
Biblioteksgruppa har arrangert bokjakt i uterommet til barnehagen. Bildeoppslagene er festet til husveggen og rundt opp på trestammene i skogen. De er alle markert med tall fra 1 til 20. Barna går både i grupper og i frilek rundt og "leser" fortellingen om Krokodillen i treet av Ragnar Aalbu.
Skogen blir så mystisk når det er tåke. Da liker krokodillen å gå på tur. Men om man plutselig skimter en ulv inne i tåka - hva da? Og om man blir redd og klatrer opp i et tre - og ikke kommer ned igjen: Hva skal man gjøre da?
"Oj, krokodillen er i treet" "Se, han er fanga"
Barna samler seg rundt oppslaget. "Jeg vil også se"
"Se, der er tåka" "Nei, jeg trur det er en busk"
Vi følger tall fra 1-20. "Det er nummer 5"
Au, han slår seg" "Han får vondt i hodet" "Han datt ned"
Det er stor stas å finne frem til riktig oppslag i boka. "Jeg fant den"
Barna samtaler om hva de ser på bilde: "Jeg tror det er en Ulv" "Jeg tror det er et esel"
"Ulven kommer" "Krokodillen må rømme"
Barnehagen skal stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling, og barna skal få mulighet til å erfare ulike formidlingsmåter av tekster og fortellinger, som kilde til estetiske opplevelser, kunnskap, refleksjon og møter med språk og kultur (Rammeplan for barnehager 2017).
Biblioteksgruppa har arrangert bokjakt i uterommet til barnehagen. Bildeoppslagene er festet til husveggen og rundt opp på trestammene i skogen. De er alle markert med tall fra 1 til 20. Barna går både i grupper og i frilek rundt og "leser" fortellingen om Krokodillen i treet av Ragnar Aalbu.
Skogen blir så mystisk når det er tåke. Da liker krokodillen å gå på tur. Men om man plutselig skimter en ulv inne i tåka - hva da? Og om man blir redd og klatrer opp i et tre - og ikke kommer ned igjen: Hva skal man gjøre da?
"Oj, krokodillen er i treet" "Se, han er fanga"
Barna samler seg rundt oppslaget. "Jeg vil også se"
"Se, der er tåka" "Nei, jeg trur det er en busk"
Vi følger tall fra 1-20. "Det er nummer 5"
Det er stor stas å finne frem til riktig oppslag i boka. "Jeg fant den"
Barna samtaler om hva de ser på bilde: "Jeg tror det er en Ulv" "Jeg tror det er et esel"
"Ulven kommer" "Krokodillen må rømme"
08:23
Abonner på:
Innlegg
(
Atom
)