" I jula skjer det mye rart..."
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
Rammeplanen sier at respekt for menneskeverd og natur, åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet er verdier som kommer til uttrykk i mange religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.
Vi hører ofte på musikk på liten base. Nå i desember har barna blitt veldig glad i å høre på julesanger, og de danser alltid etter musikken. "Jul i svingen" musikken er veldig populær blant de minste barna.
Til slutt danses det med julenissen
Jul og bakst hører sammen. Barna på liten base har både bakt lussekatter og pepperkaker. Dette var aktiviteter som barna likte veldig godt. Her fikk de tatt i bruk mange av sansene sine. Her smakes det på lussekattdeig.
Rosiner trykkes ned i deigen.
Da vi bakte pepperkaker, fikk barna sitt første møte med kjevle i barnehagen.
Barna trykker ned pepperkakeformen i deigen.
Til slutt ble det flotte pepperkaker.
Det er jul i Falkåsen kunst- og kulturbarnehage, og små og store er fulle av forventninger. Vi vektlegger å skape en rolig og stemningsfull desembermåned for de minste. Julen skal kunne luktes, smakes, føles og høres. Vi har laget julehemmeligheter, lest julebøker, hørt på julemusikk, sunget julesanger og bakt både lussekatter og pepperkaker.
Vi hører ofte på musikk på liten base. Nå i desember har barna blitt veldig glad i å høre på julesanger, og de danser alltid etter musikken. "Jul i svingen" musikken er veldig populær blant de minste barna.
I jula skjer det mye rart
Det har bygda vår erfart.
Hvem er på fære?
Hvem kan det være?
Ho, ho, ho.
Det er nissen så klart
Her danses det etter "Jul i svingen" musikken. Det hele starter med at to av barna begynner å danse sammen.
Etter en stund er nesten hele barnegruppa med på dansen.
Til slutt danses det med julenissen
Jul og bakst hører sammen. Barna på liten base har både bakt lussekatter og pepperkaker. Dette var aktiviteter som barna likte veldig godt. Her fikk de tatt i bruk mange av sansene sine. Her smakes det på lussekattdeig.
Rosiner trykkes ned i deigen.
Da vi bakte pepperkaker, fikk barna sitt første møte med kjevle i barnehagen.
Barna trykker ned pepperkakeformen i deigen.
Til slutt ble det flotte pepperkaker.
God jul & godt nytt år til dere alle...
10:16
EtikkReligionFilosofi
,
Fysisk aktivitet
,
Jul
,
KroppBevegelseHelse
,
Kultur
,
Lek
,
Lyngbakken
O jul med din GLEDE
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
Rammeplan for barnehager sier at barnehagen skal bidra til at barna får kjennskap til kristne høytider og tradisjoner og tradisjoner knyttet til høytider i religioner og livssyn som er representert i barnegruppen(s. 47). Den sier også at barnehagen skal gi barna anledning til meningsfylte møter med personer, arbeidsplasser og institusjoner i barnehagens nærmiljø og sørge for at barna får bearbeide og utdype sine opplevelser(s. 48).
I Bamble har kirken som tradisjon å invitere barnehagene til julevandring i desember. Her tar presten i mot barna og tar de med på en reise gjennom juleevangeliet. I år var det 4-5 åringene som tok turen til Stathelle kirke.
Barna skrives først inn i manntall og får utdelt roller.
Gjeterne varmer seg rundt bålet.
Englene er på vei til stallen. Barna tar oppgavene sine alvorlig.
De tre vise menn har kommet fram til stallen og hilser på "barnet som i den lille krybbe lå".

Noen dager senere kommer Rose, mormor og onkel Kåre til barnehagen. De er på vei til gamlehjemmet dit mormor skal flytte. Hun vil ta avskjed med barna før hun drar (mormor går av med pensjon og slutter i barnehagen). Rose forteller at hun har vært på julevandring akkurat som barna i barnehagen har opplevd. Sammen leker vi juleevangeliet, og alle får være med.
De tre vise menn kommer med gull, røkelse og myrra
I Bamble har kirken som tradisjon å invitere barnehagene til julevandring i desember. Her tar presten i mot barna og tar de med på en reise gjennom juleevangeliet. I år var det 4-5 åringene som tok turen til Stathelle kirke.
Barna skrives først inn i manntall og får utdelt roller.
Gjeterne varmer seg rundt bålet.
De tre vise menn har kommet fram til stallen og hilser på "barnet som i den lille krybbe lå".
Noen dager senere kommer Rose, mormor og onkel Kåre til barnehagen. De er på vei til gamlehjemmet dit mormor skal flytte. Hun vil ta avskjed med barna før hun drar (mormor går av med pensjon og slutter i barnehagen). Rose forteller at hun har vært på julevandring akkurat som barna i barnehagen har opplevd. Sammen leker vi juleevangeliet, og alle får være med.
14:02
Drama
,
EtikkReligionFilosofi
,
Jul
,
NærmiljøSamfunn
,
Rollefigurer
,
Tommeliten
,
Tyrihans
Matematikk og eventyr
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
Kunsten å leke med farger
2-åringene på Lyngbakken har en begynnende interesse for de ulike fargene. Rosa er veldig spennende, men rød, blå, gul og grønn er fargene barna er mest opptatt av. I forbindelse med prosjektet om "Skinvotten", valgte vi i en periode å ha fokus på farger. Sosial kompetanse, språkstimulering og matematiske begreper står sentralt i arbeidet.
"Gjennom lek, eksperimentering og hverdagsaktiviteter utvikler barna sin matematiske kompetanse. Barnehagen har et ansvar for å oppmuntre barns egen utforskning og legge til rette for tidlig og god stimulering."
For å arbeide i denne retningen må personalet:
Ressonere og undre seg sammen med barna om likheter, ulikheter, størrelser, antall og stimulere barnas evne til å bruke språket som redskap for logisk tenkning.
Rammeplan for barnehager 2011:4
2-åringene på Lyngbakken har en begynnende interesse for de ulike fargene. Rosa er veldig spennende, men rød, blå, gul og grønn er fargene barna er mest opptatt av. I forbindelse med prosjektet om "Skinvotten", valgte vi i en periode å ha fokus på farger. Sosial kompetanse, språkstimulering og matematiske begreper står sentralt i arbeidet.
"Gjennom lek, eksperimentering og hverdagsaktiviteter utvikler barna sin matematiske kompetanse. Barnehagen har et ansvar for å oppmuntre barns egen utforskning og legge til rette for tidlig og god stimulering."
For å arbeide i denne retningen må personalet:
Ressonere og undre seg sammen med barna om likheter, ulikheter, størrelser, antall og stimulere barnas evne til å bruke språket som redskap for logisk tenkning.
Rammeplan for barnehager 2011:4
Det er plass til alle i skinnvotten min.
|
10:01
AntallRomForm
,
Eventyr
,
KommunikasjonSpråkTekst
,
Lyngbakken
,
Prøysen
RESIRKULERING AV PAPIR
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
Rammeplan for barnehager sier at barn skal gis muligheten til å oppleve kunst og kultur og til selv å uttrykke seg estetisk. Samtidig skal barnehagen gi barna grunnleggende innsikt i natur og miljøvern (Rammeplan 2011: 42,44).
I forbindelse med prosjektarbeid i barnehagen har vi denne gang valgt papirmasse som modelleringsmateriale. Barna har deltatt i innsamling av papir ved at de har tatt med seg aviser, tomme eggekartonger, papir etc. hjemmefra. I barnehagen har de revet/makulert, bløtlagt, blandet og tilslutt formet egne figurer av papirmassen.
Denne aktiviteten var ny for de aller fleste barna og bidro til en ny estetisk opplevelse. Samtidig satte den gjenvinning på dagsorden.
Vi trenger: papir, aviser, eggekartonger, vann, bøtte og makuleringsmaskin.
Barna makulerer papir og aviser i makuleringsmaskinen.
Eggekartonger blir revet opp i små biter.
Papir, aviser og eggekartonger blir samlet i bøtter. Deretter fyller vi bøtten med vann. Blandingen skal stå i 3 dager.
Papirmassen blir mikset opp ved hjelp av en stavmikser. Blandingen blir tilslutt "grøtaktig".
Blandingen blir silt, og barna former egne figurer på et tøystykke. For å frakte figuren på et tørt sted er det lurt å legge tøystykke oppå en glassplate.
Ferdig formet figur. Tema for aktiviteten var eventyret "Hvorfor skilpadden har sprettet og knudret skall". Figuren må ligge til tørk. Tørketiden avhenger av tykkelsen på figurene.
Vi trenger: limpensel, malepensel, plastøyne, maling, papir, ferdig tørket figur.
Barna maler figuren.
Barna plasserer øyne på figuren.
Skilpadde 1: Ferdig!
Skilpadde 2: Ferdig!
Skilpadde 3: Ferdig!
I forbindelse med prosjektarbeid i barnehagen har vi denne gang valgt papirmasse som modelleringsmateriale. Barna har deltatt i innsamling av papir ved at de har tatt med seg aviser, tomme eggekartonger, papir etc. hjemmefra. I barnehagen har de revet/makulert, bløtlagt, blandet og tilslutt formet egne figurer av papirmassen.
Denne aktiviteten var ny for de aller fleste barna og bidro til en ny estetisk opplevelse. Samtidig satte den gjenvinning på dagsorden.
Vi trenger: papir, aviser, eggekartonger, vann, bøtte og makuleringsmaskin.
Barna makulerer papir og aviser i makuleringsmaskinen.
Eggekartonger blir revet opp i små biter.
Papir, aviser og eggekartonger blir samlet i bøtter. Deretter fyller vi bøtten med vann. Blandingen skal stå i 3 dager.
Papirmassen blir mikset opp ved hjelp av en stavmikser. Blandingen blir tilslutt "grøtaktig".
Blandingen blir silt, og barna former egne figurer på et tøystykke. For å frakte figuren på et tørt sted er det lurt å legge tøystykke oppå en glassplate.
Ferdig formet figur. Tema for aktiviteten var eventyret "Hvorfor skilpadden har sprettet og knudret skall". Figuren må ligge til tørk. Tørketiden avhenger av tykkelsen på figurene.
Vi trenger: limpensel, malepensel, plastøyne, maling, papir, ferdig tørket figur.
Barna maler figuren.
Barna plasserer øyne på figuren.
Skilpadde 1: Ferdig!
Skilpadde 2: Ferdig!
18:53
Fordypning
,
KunstKulturKreativitet
,
Modellering
,
NaturMiljøTeknikk
,
Tommeliten
"To katter"
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
"To katter"
Det satt to katter på et bord.Kvirre - virre - vitt, bom, bom!
Den ene på den andre glor.
Kvirre - virre -vitt, bom, bom!
Skal vi ikke klatre ned igjen?
Kvirre - virre - virre - virre - vitt, bom, bom!
Så klatret de begge ned igjen.
Kvirre - virre - vitt, bom, bom!
Og da de så var kommet ned.
Kvirre - virre - vitt, bom, bom!
Så sa den ene: Hør min venn.
Kvirre - virre - vitt, bom, bom!
Skal vi ikke klatre opp igjen?
Kvirre - virre - virre - virre - vitt, bom, bom!
Så klatret de begge opp igjen.
Kvirre - virre - vitt, bom , bom!
Rammeplanen sier at barnehagen skal legge fysisk og organisatorisk til rette for variert lek. Barnehagens innhold bør inspirere til fantasi, skaperglede og livsutfoldelse. Personalet må være tilgjengelige for barn ved å støtte, inspirere og oppmuntre barna i deres lek. ( s 32 )
Barna på liten base er opptatt av dyr, og spesielt katter. I høst har vi vært så heldige ar vi har hatt besøk av flere katter i barnehagen. Barna ble nysgjerrige på kattene. De pratet mye om kattene og andre katter de kjenner til. Katter er fremdeles et spennende tema blant de minste barna på Lyngbakken. Sangen "To katter" ble vårt utgangspunkt for årets prosjekt i barnehagen.
Vi synger og dramatiserer sangen for barna
I etterkant av samlingen fikk barna muligheten til å leke med kattene. Her leker og gjenfortelles noe av sangen.
Vi synger og dramatiserer sangen sammen med barna.
Barna ville male de voksne også.
Noen av barna ville male seg selv.
Etterpå måtte vi alle se oss i speilet. Det var morsomt og rart samtidig.
15:07
Drama
,
KommunikasjonSpråkTekst
,
KunstKulturKreativitet
,
Lek
,
Lyngbakken
Odd er et egg
Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
"Odd er et egg" av Lisa Aisato er en moderne billedbok som handler om Odd på snart syv år. Hodet hans er et egg, og han er hele tiden redd for at hodet hans skal knuse. Derfor unngår han farlige situasjoner, og de andre barna har sluttet å spørre om han vil være med å leke.
En dag møter han Gunn, og endelig får han en venn. Odd kjenner på mange følelser og til slutt koker han over av forelskelse..
På Tyrihans jobber vi med å være inkluderende, gi plass til alle og være en god venn.
Vi har valgt å bruke "Odd er et egg" som månedens bok i november, fordi den handler om å være annerledes og vi får kjenne på mange ulike følelser. Boka kan oppfattes litt trist i begynnelsen, men den ender bra. Odd blir jo et hardkokt egg! Onkel Kåre hadde med seg boka fra en av reisene sine, og presenterte den for barna.
Etter vi hadde lest boka, fikk barna i oppgave å tegne Odd. De så på bildet på forsiden av boken.
Senere skulle vi lage Odd og Gunn. Den ene gruppen formet figurer i leire.
Leira formes til en rund ball. Det skal bli hodet til Odd.
Odd og Gunn i flere fasonger.
Den andre gruppen jobbet med følelser. De tegnet Odd som var glad eller trist.
Egghodene hang vi opp i et stort hjul inne på leserommet. Da barna så uroen, sa en av jentene: "Dette kan jo være et Odd-leserom!!"
16:59
Bøker
,
Fordypning
,
KommunikasjonSpråkTekst
,
KunstKulturKreativitet
,
Modellering
,
Rollefigurer
,
Tyrihans
Abonner på:
Innlegg
(
Atom
)